lördag 19 maj 2012

Viktor får godkänt av mig

Viktor Fasth.

Få målvakter har väl berört så mycket och skapat så mycket diskussion.

Nu efter VM verkar det vara hälften som tycker han är kass och den andra hälften hyllar honom. Jag? Jag är lite mitt emellan. Jag tycker Viktor gör ett godkänt VM. Han gör någon tavla men jag tycker inte jag kan lasta honom för allt för många av målen Sverige släppte in.

Efter förra säsongen där Viktor var outstanding i Elitserien och blev VM:s bästa målvakt. Helt välförtjänt. Så inför denna säsong hade ju Viktor en press på sig han aldrig haft förut, inte utifrån i alla fall. Han hade förväntningar som han inte haft förut, samma där utifrån.

I Elitserien är han även i år bästa målvakt i mina ögon. Inte lika outstanding som förra året, men det beror mer på att konkurensen var bättre i år då fler målvakter spelade väldigt bra hockey. Han gör sen ett bra slutspel också där han är med och slår ut en serie etta för andra året i rad. Sen pressas Skellefteå till sju matcher.

Snacket om att Viktor inte presterar när det verkligen gäller. Skitsnack tycker jag. Han har varit med och slå ut HV71 och Luleå. Han har gått till en VM-Final. Att han inte vunnit något ännu, är ju inte Viktors fel. Förra VM fick ju Sverige mental kollaps i finalen mot finnarna. AIK var inte riktigt bra nog för att vinna SM-Guld. Men nog har Viktor varit bra nog för att hjälpa sina lag.

Foto: Emma Nyström
http://emmaanystrom.blogg.se/

I årets VM var ju Sveriges försvar inte alls bra och Viktor ställdes inför väldigt många svåra lägen och räddade Sverige i många lägen. Han knep väl tre frilägen i kvarten mot Tjeckien tex.

Men, Viktor kom inte upp i sin bästa standard, han var inte så bra han kan vara. Kanske för att han spelat väldigt mycket i år och väldigt många viktiga matcher då AIK in i det sista kämpade för slutspelsplatser. Så det kan kanske varit mental trötthet? Kanske hade han svårt komma igång efter vilan han fick efter slutspelet?

Men som sagt jag ger Viktor godkänt för VM, och tycker inte på något sätt att han bär skulden för att det inte gick bättre. Kan inte heller se att någon annan målvakt skulle gjort det så mycket bättre. Av dom som var tillgängliga. Jag tycker helt enekelt Per Mårts tog ut rätt målvakter, och valde rätt etta.

Vad tycker du?

Vi hörs!

2 kommentarer: