torsdag 27 september 2012

Gästbloggare Robert Kronberg

Jag hade ju en serie gästbloggar i somras, nu kommer en till i den serien men vi får nog kalla honom för en höstgäst! Dock en jag tycker är riktigt roligt att han ville vara! Nämnligen Robert Kronberg svensk rekordhållare sedan 2001 på 110 meter häck! Riktigt roligt tycker jag! RObert ären idrottsman jag alltid gillat. Verkar ha en grymt skön personlighet!! Någon jag själv gärna hade tränat med eller ännu bättre fått lyssna på en föreläsning av!!

Det finns inga genvägar till framgång!

Känslan av att verkligen lyckas med något är fantastisk! Det spelar ingen roll vad det handlar om, du blir lika stolt och glad oavsett situation! Att få ett erkännande för något du gjort på jobbet, att dina barn visar sin kärlek eller om du har gjort framsteg med din träning. Oavsett så har dessa stunder en gemensam nämnare, nämligen att du har lagt ner mycket riktad energi, över en längre tid!

Ett långsiktigt tänk ger ett långsiktigt resultat, så enkelt är det! Desto uthålligare och tålmodig du är, desto lättare är det att nå dina mål.

Vi människor är i många lägen styrda av våra vanor. Jag vill hävda att vi till naturen är lata, på så sätt att vi gärna, så länge som möjligt, håller oss inom vår säkerhetszon. För att nå ett ihållande resultat och för att kunna ge dig själv chansen att känna dig riktigt stolt över dig själv, så måste du ta den långa, jobbiga och i vissa lägen lite nya och osäkra vägen. Det långsiktiga tänket är A och O för att du skall kunna nå dina mål.

I alla förändringsprocess uppstår alltid kaos i ett första läge. Detta är något helt naturligt då vi inte vet vad som väntar runt hörnet. Nästa fas handlar om tillvänjning, att helt enkelt försöka anpassa sig till det nya. I den sista fasen anpassar man sig till det nya och gör det till en vana.

Du tvingas in i det okända, där du febrilt försöker förstå något som till en början känns obegripligt, för att sedan få nya insikter om livet. Hela processen går ut på att hitta balans och du vill så snabbt som möjligt in i din säkerhetszon igen. Vad jag försöker säga är att ett långsiktigt ihållande resultat alltid börjar i kaoset och slutar i våra vanor. Genom din vilja och strävan att få uppleva något som du inte har gjort innan, som utvecklas till en plan, som utvecklas till en strävan, som resulterar i riktad energi, över en längre tid, så ger du dig själv chansen att verkligen lyckas med det du företar dig.

Men vanorna kan även bli vår akilleshäl! Om du väljer att ta den lata kortsiktiga vägen så kommer du misslyckas. Om du inte tror mig så får du gärna testa själv! Det finns många fällor därute. Dagstidningarna laddar alltid upp inför sommaren med sina "så får du den perfekta kroppen på 4 veckor" artiklar, kosttillskott företagen säljer proteinpulver och säger att du skall ta deras pulver istället för att riktig mat, en del människor väljer att dopa sig och inom träningsvärlden dyker det ibland upp nya träningsformer, som för en motionär utan kunskap, faktiskt kan vara direkt farliga!

Ett sådant exempel är crossfit! Det går ut på att träna skiten ur sig tills man inte orkar mer. Det finns flera negativa effekter och risker när man tränar på detta sätt. För det första så är skaderisken stor när du inte orkar hålla tekniken i de olika övningarna. Risken att få överbelastnings skador ökar rejält. För det andra så blir både dina muskler och nervsystemet hårt ansatt och detta kommer på sikt ge effekter, inte bara i dina idrottsprestationer, utan även vid sidan om ditt idrottande. Din koordination och finmotorik blir sämre, men även din fokuseringsförmåga och ork i det vardagliga livet försämras.

Crossfit är typisk uppbyggnadsträning för friidrottare. Inom friidrotten slutar vi med den typen av träning efter några veckor, där syftet enbart är att vänja kroppen vid hård träning. Inom crossfit ändrar man inget, utan bara kör på med samma grundtänk utan stopp. Skillnaden mellan friidrott och crossfit är att friidrotten utgår ifrån ett långsiktigt tänk med ett ihållande, helhets resultat. Crossfit är en modefluga utan någon långsiktighet, som många andra flugor...

Detta är några exempel på de kortsiktiga fällor som finns i dagens träningskultur. Min poäng är att det är så oerhört lätt att lockas av att ta den enkla snabba vägen, men det kommer inte ge dig de resultat du vill ha. För allt handlar om vilket beteende och attityd du har. Antingen tar du den lata kortsiktiga vägen, eller så väljer du den jobbigare men utmanande och utvecklande, långsiktiga vägen. Valet är ditt!

För mig har ett långsiktigt tänk alltid varit en självklarhet i min idrottssatsning. Att våga göra min grej oavsett vad min omgivning tänker och tycker har varit en svår prövning genom åren. Allt handlar om att ta små men ack så betydelsefulla steg. Jag har alltid försökt fokusera på det positiva i situationen. Om inte resultaten har gått min väg så har jag hittat andra vinningar. Mitt bästa friidrotts år 2001, började jag säsongen med en högst medioker tid. Folk runt mig hade höga förväntningar och när jag inte sprang så bra så kände jag hur snacket började gå. Är han ur form? Var fjolårets succé bara en engångsföreteelse? Men jag och min tränare hade en klar och tydlig plan. Jag gjorde ett viljestarkt och ganska rytmiskt och avslappnat lopp. Istället för att stirra mig blind på resultatet så fokuserade jag istället på dessa andra positiva faktorer.



Effekten blev att jag tog med mig en positiv upplevelse från denna tävling, som någon vecka senare resulterade i ett lite bättre resultat, som i tävlingen efter det resulterade i ett riktigt bra resultat. På 2 veckor hade jag gått från en medioker nivå till att nästa slå mitt eget svenska rekord! I och med detta så tog jag med mig en positiv känsla genom hela säsongen, som i slutändan gav mig mitt snabbaste lopp i karriären och en femte plats på VM.

Genom att ha en långsiktig attityd och strävan, så når du de "äkta" resultaten, de som är ihållande samt utvecklande och som kommer att göra dig stolt! Detta är en av grundpelarna i mitt träningskoncept kronBee. Det finns inga genvägar till framgång men det finns dock många irrvägar...

Idag jobbar Robert som personlig tränare åt både motionärer och elit.

Ni kan läsa mer om hans egna träningskoncept kronBee samt hans företagsevent, Trainingcamps och Minicamps på www.kronbee.com
 
Gå gärna in på KronBee på Facebook och gilla deras sida. Sidan hittar du här.
www.kronbee.com
 
Robert har en filosofi jag verkligen tror på! Vill man nå framgång i vad det än gäller finns inga genvägar. Det är hårt arbete som krävs, hårt arbete och dedikation till uppgiften!
 
Vill tacka Robert som tog sig tid att skriva åt min blogg!
 
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar