söndag 23 september 2012

Nhl förstärkningar eller ej?

NHL lockout.

Massor med "lediga" klassspelare finns tillgängliga för Elitserien. Svenska Hockeyligan sa nej till förstärkningar men konkurensverket rev upp det beslutet. Fortfarande är många av föreningarna emot NHL-förstärkningar.

Jag är lite kluven. Å ena sidan finns Svenska spelare i Elitserien som fått diverse löften då dom blivit värvade och juniorer som precis kommit upp i a-laget. Spelare som har korta kontrakt och måste bevisa sig den sista tiden av kontraktet för att få förlängt eller chansen någon annanstans.

Å andra sidan en massa världsklasspelare som kan förgylla Elitserien och höja underhållningsvärdet rejält. Som kan ge en riktigt guldkant på Svensk jhockey och säkerligan höja publiksiffror och intäkter för lagen.

Det är inte helt enkelt.

Gustaf Wesslau fick mig också att tänka till lite med några tweets igår. Tar några av dom här.

Det här är mer egoistiskt. Jag vill inte sitta på bänken i två månader för att Roberto Loungo ska slå ihjäl lite tid.

Jag tänker enbart på mitt eget skinn. Min karriär går i stå om NHL-spelarna kommer hit.

När jag sajna med hv hade de inga målvakter på kontrakt.

Tror du jag lär mig mer på bänken?

Problemet är ju att min säsong/karriär blir lidandet för att de inte kommer överens i Nordamerika, eller hur?

Vill de lira hockey så får la de lösa sina problem. Varför ska deras problem gå ut över min säsong?

Nu är det säkert många som tycker Wesslau är egoist och bara tänker på sig själv. Men vänd på femma och fråga er vad då NHL proffsen är? Dom kommer ju inte hit för dom brinner för att hjälpa lag i Elitserien. Självklart finns det undantag, spelare som kommer hem till sina Svenska föreningar.

Men som Wesslau säger om spelarna så gärna vill spela hockey att dom spelar gratis i Elitserien. Varför inte lösa sina problem i NHL och spela där? Varför ska dom komma hit och spela och ta någon annans plats?

Dock är jag nog ändå delvis för NHL spelare i Elitserien. Svenska spelare. Som har en anknytning till laget dom ska spela för. Att dom spelat i föreningen sedan tidigare. Vilket jag ju inser blir orättvist då kanske inte alla lag har spelare som representerat dom tidigare? Kan tänka mig att sträcka mig till att Svenska spelare får komma hem och spela.

Men jag vill inte se Chara i Färjestad igen, eller Jonathan Quick i Linköping tex.  Då blir Elitserien en show för the rich and famous. Lag med bra ekonomi kan förstärka så mycket dom vill och dom med sämre kanske inte alls? Eller om man kan ställa det kravet att spelare som spelar gratis får komma och lira? Men som sagt, tex Henrik Lundqvist i Frölunda, bröderna Sedin i Modo eller Anders Lindbäck i Timrå eller Brynäs funkar för mig!

Däremot köper jag kanske inte riktigt snacket om juniorer som inte får plats för att man tar in en NHL spelare. Dom kan enklare bli utlånade till en Allsvensk klubb tex samt att dom nog kan se och lära en himla massa på träningar av NHL spelare. Men om det blir att våra tänkte Tre Kronor spelare blir bänkade eller nedflyttade i tredje och fjärde kedjor är ju det inte så bra!

Men det är ingen jätte lätt ekvation det här!

Vad tycker du?

Vi hörs!

Det är ju inte en helt enkel fråga!

4 kommentarer:

  1. Lite efter i läsningen men :-)

    Angående juniorer och motståndarnas argument. Dom klagar och säger att hockeyligan kommit med beslutet för svensk hockeys bästa. Att lovande juniorer kommer petas så Drf får ES lag inte skriva korttidskontrakt. Det konstiga är ju dock att hockeyligan säger att man tänker ompröva beslutet om hela nhl säsongen blir inställd. På vilket sätt blir juniorer då inte petad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom blir lite mer petade och lite längre...:)

      Radera
  2. Håller med till 100 % vad Wesslau säger.
    Jag skulle inte heller tycka det var så kul om man
    tagit förstaspaden i ett lag, spelat riktigt bra
    inledningsvis bara för att bli förpassad till bänken.

    Enda argumentet för att värva jag kan tänka mig är om laget i fråga har problem på målvaktssidan.
    Men då tycker jag kontraktet ska gälla säsongen ut i sånt fall. För att ha en spelare, speciellt en målvakt, i truppen som en dag bara drar när det passar denne är aldrig bra för lagmoralen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har många poänger där! Jag är ju för NHL spelare i Elitserien, men håller samtidigt med dig... Splittrad kallas det visst! :)

      Radera