lördag 29 september 2012

Helt förkastlig laguttagning

Har pratat lite med en hockeyförälder. FIck höra om en sak som gjorde mig grymt upprörd. En laguttagning som gick till på för mig ett förkastligt sätt!

Man körde fysen ihop hela sommaren, sen kördes det på is i ca tre veckor med läger ihop och fullt ös. Sen skulle laget tas ut. Vissa skulle meddelas att dom inte fick plats i truppen. Inget konstigt med det, det var alla med på.

Men sättet det gjordes på.

Efter ett ispass, fick alla spelarna sitta i omklädningsrummet sen kallas in en och en och få reda på om dom fick plats i truppen eller ej.

Efter beskedet fick dom sen gå ut och inför hela gruppen. Så blev man petad blev man det inte bara inför tränarna utan sen inför hela truppen. Då man skulle ut och packa ihop sin utrustning och sen åka hem för att inte komma tillbaka något mer.

Vad vill ledarna uppnå med en sån grej? Jag tycker det låter helt sjukt! Det är barn vi pratar om.

Det blir ju helt fel på alla plan, dom som kommer med i truppen får säkert svårt att vara riktigt glada då deras kompis kanske inte kom med och är helt knäckt. Dom som inte kommer med kan kanske inte bli så ledsna som dom behöver då dom måste bli det inför hela truppen.

Det var en förälder som var så smart det gick och hade en plan. Om dom inte kom med i laget skulle dom bara åka hem. Grejorna kunde dom hämta en annan dag.

Men återigen, vuxna ledare som kommit på den här lösningen. Varför? Hur tänkte dom? Tänkte dom alls? Jag utgår från att föräldrarna sagt ifrån och att det var första och sista gången något sådant hände?!?!

Jag kan ju bara tänka mig hur jag själv skulle tagit att bli petad på det sättet. Jag undrar ju lite om det inte kan vara så knäckande att det tar bort mycket av glädjen med sporten och kanske får ett barn att inte vilja söka sig vidare utan helt enkelt sluta med hockeyn. Men det är ju bara spekulaioner från mig.

Men ja, jag tycker det var helt sjukt!! Ibland undrar jag verkligen då det gäller ungdomstränare?! Känns som lite mer pedagogik, psykologi och hur man jobbar med barn skulle behövas rätt så ofta!

Min dotter spelade ju innebandy förut. Dom var 5-6 år i gruppen. Tränaren där, var en duktig tränare men saknade helt koll på hur man ska träna 5-6 åringar. I mina ögon i alla fall. Det var mycket tävlingar där man hyllade dom som vann i olika staffetter och matcher. 5-6 år? Då tycker i alla fall jag sporten ska vara lek. Man behöver inte utse vinnare och då också förlorare. Då tycker jag man ska lära sig grunderna i sporten, lära sig älska sporten och ha roligt. Två mål kändes onödigt då tre fjärdedelar av gruppen knappt fattade vad dom skulle göra, eller kunde göra det. Lära sig behandla klubba och boll, passa, dribbla och skjuta hade räckt. Det var också det tjejerna tyckte var roligast.

Så jag efterlyser mer pedagogik och psykologi i tränarutbildningar. Samt att klubbarna lägegr vikt på att utbilda sina undomstränare. Så man inte bara låter den mamma eller pappa som vill vara ledare. Utan utbildning eller en värdegrund. Klubben ska också ha en tydlig plan för hur utbildningen ska gå till och vad som är viktigt.

Det är vad jag tycker. Vad tycker du?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar