lördag 23 mars 2013

Självförtroende och ödmjukhet

Två egenskap jag tror är oerhört viktig för att bli så bra du kan som hockeyspelare.

Ödmjukhet och självförtroende!

Dah, tänker ni. Vilken raketforskare han är den där Niklas!!

Men jag ska utveckla det lite.

Självförtroende, alltså att tro på dig själv. Ha förtroende för din kunskap och möjlighet att prestera.

Ödmjukhet, alltså att inte bli kaxig och få för stort huvud då det går bra.

Men det är ju mer än så jag lägger in i dessa ord.

Du måste ju självklart tro på dig själv tro det du gör är rätt och bra för dig. Samtidigt som du måste lyssna på andra ta till dig kritik och värdera den och sen bestämma hur du ska göra med den. Det är långt ifrån säkert att det alla tränare säger till dig är bäst för dig, då måste du värdera om det är bäst för laget. För ingen spelare är större än sitt lag.

Men, du måste ju som sagt också tänka på din utveckling och då kanske vissa råd och tips du får inte är dom rätt eller dom du ska lyda. Där är det viktigt vara ödmjuk. Lyssna, ta in värdera och sen bestämma hur du ska göra. Det är också viktigt du pratar med den du får råden av (om det är en tränare i alla fall) och berätta hur du tänker och känner.

Men en grymt viktig egenskap och som också handlar om vanligt sunt förnuft och bra uppfostran är ju att verkligen lyssna på dom råd och tips tränare ger dig. För om en tränare tar sig tid att ge dig individuell feedback är det absolut minsta man kan begära av dig att lyssna på dom.

Jag har vid flertalet tillfällen varit med om spelare som inte ens lyssnar. Dom kan till och med ha sagt "jag kan inte det där" "jag klarar det inte" och sen när jag vill hjälpa dom, komma med tips och ger råd. Så lyssnar dom inte ens. Hur tänker man då? Det är ju inte bara oerhört respelktlöst mot mig eller den tränare som tar sig tid att hjälpa utan också rätt dumt.

Jag säger ju inte att jag eller andra tränare har svar på allt och kan hjälpa till med alla sorters problem. Men om du inte ens lyssnar får du ju aldrig veta det.

Så ta dig tid att lyssna och diskutera. Sen bestämmer du själv om du vill lyssna och ta till dig. Eller om du vill lyssna och inte tycker tipset passar dig.

Men, alltså ytterst viktigt att du tror på dig själv och ditt kunnande och har självförtroende i det du gör. Även tror på att du kan lära dig kan bli bättre. Självförtroende!

Samtidgt som du är öppen för tips, förslag och att ta emot hjälp. Inte sätter dig själv före laget och är en bra lagkamrat och kompis. Ödmjukhet.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar