fredag 14 februari 2014

Det sägs tjejerna tränar för lite. Skitsnack säger jag.

Det har ju skrivits en hel del, pratats en hel del om att Svenska hockeytjejer är så dåligt tränade. Att det inte tränas tillräckligt. Jag hjälper ju målvakterna i Segeltorp i Riksserien och känner ju inte alls igen mig. Då tjejerna tränar både mycket och bra. Jag bestämde mig för att lyssna runt med lite tjejer i Riksserien hur dom tränar med sina lag! Nu har jag fått in några svar som jag tänkte delge er. Jag frågade och bad tjejerna skriva ned schemat från en vanlig träningsvecka.

Så nu är det dags att slå hål på en myt, och något som diskuteras och has åsikter om. Fast endast av folk som inte är insatta och inte vet. Alltid lika spännande med starka åsikter byggda på noll fakta. Mikeal Rehnberg satt ju under SM-finaln och pratade om att tjejerna var för dåligt tränade.

Visst självklart finns det spelare i riksserien som inte är lika bra tränade som andra, det finns även dom som är för dåligt tränade. Men det finns det i SHL också.

Jag skickade ut mail med frågan hur en vanlig träningsvecka ser ut för tjejerna, skickade till en spelare i alla lag. Fick inte svar från alla men här nedan ser ni dom svar jag fick, från spelare i Linköping, Sundsvall, AIK, Leksand samt Segeltorp där jag själv är inblandad. (om någon av tjejerna i ett annat lag ser detta maila mig gärna erat schema en vanlig vecka)

Kim Martin-Hansson, Linköping

Måndag fysintervaller ca 1 timme och 15 minuter, innan vi går på isen för ispass i 1 timme och 15 minuter, stannar kvar i hallen ytterligare ca 40 min efter varje träning för nedjogg, stretch och dusch.

Tisdag styrka 1 timme sen is 1½ timme.

Onsdag fys med snabba fötter (men då brukar jag köra intervaller). Sen is 1 timme och 15 minuter.

Torsdag is 1 timme. Sen fys med styrka 1 timme och is 1 timme och 15 minuter.

Fredag is 1 timme på morgonen sen 1 timme is på kvällen.

Lördag match och söndag match. Samlas 2 timmar innan.

Erica Udén Johansson, Sundsvall

(Alla dessa träningar är med laget, sedan kan man ha egna individuella träningspass om man känner för det)

Måndag: Fysträning

Tisdag: Is med hockeygym för de som pluggar och andra som har tid över på eftermiddagen, sedan vanlig lag träning på is på kvällen. 

Onsdag: Is med hockeygym på morgonen och sedan is med laget på kvällen. 

Torsdag: Is träning med laget på kvällen 

Fredag: Matchdag 

Lördag: Minst 45min ”rehab” träning. Få ut gårdagens match och ladda för morgondagens 

Söndag: Matchdag

Restider till våra motståndare från gärdehallen Munksund: 6h + 45min buss chaufför rast/matstopp Modo: 2h Leksand: 4.5h Brynäs: 2.15h AIK: 4h + matstopp Segeltorp: 5h + matstopp Linköping: 7h + 45min buss chaufför rast/matstopp

Julia Åberg, Leksand

Måndag: 07:30-08:30 hockeygym (uppvärmning & nedjogg på egen hand) 18.30 fys 20.10-21.10 is 

Tisdag: Ledigt 

Onsdag: 14:15-15:25 hockeygym (blir ingen uppvärmning för dom flesta slutar skolan 14) 18:30 fys 20:00-20:50 is 

Torsdag: 16:30 fys 18:00-19:00 is 

Fredag: 07:30-08:30 hockeygym (uppvärmning & nedjogg på egen hand) 16.00 fys 17.30-18.20 is

Denna helg när vi spelar hemma så ser det ut som följande... 

Lördag: gameday! 11:00 samling 13:00~15:15 match + 30 min nedjogg 

Söndag: gameday! 13:30 samling 15:30~17:45 match + 30 min nedjogg

Vid borta matcher så inkluderas bara bussresor som är mellan 2 (kortaste resan) och 13 timmar (längsta resan). Vid de två längsta resorna åker vi på fredags förmiddagen och spelar lör-sön och åker hem på natten på söndagen.

Många tränar extra också i mån om tid och ork några gånger i veckan.

Lovisa Berndtsson, AIK

Måndag: har vi haft matcher lördag/söndag brukar vi ha ledig dag på måndagen.

Tisdag: jobb 8.30-16.30 sen är det träning. Först fys, sedan is. Fysen kan vara allt ifrån intervaller till styrka. Under matchveckor är det mycket snabbt och explosivitet i fysen medan det är tyngre under veckor utan match. Is 50 min

Onsdag torsdag och fredag är likadana som tisdag.

Restid till träning ca 45 min och hem 30 min.

Lördag och söndag matcher. Där kan det vara alltifrån hemmamatcher till en helg i Piteå eller Ö-vik.

Segeltorp

Måndag: Målvaktsträning 18.40-19.50

Tisdag: Fysträning 17.00-18.00, isträning 18.30-19.20

Onsdag: Fysträning 19.30-20.30, isträning 21.00-22.20

Torsdag: Lagjobb på Jula 18.00-22.00

Fredag: Fysträning 17.00-18.00, isträning 18.40-19.40

Lördag Bortamatch

Söndag: Fysträning 13.00-14.00 isträning 14.20-15.20

Jag tycker INTE detta är schemas från tjejer som tränar för lite! Som ni ser är det dubbla pass i stort sett alla dagar i veckan. Oftast på rätt trista tider. Fast det är ju ett måste då nästan alla tjejer i Riksserien jobbar eller pluggar vid sidan om hockeyn. Undra hur många spelare i SHL som fått hoppa över en träning för att dom inte fått ledig från jobbet, säg dom sista tio säsongerna?

Men från och med nu slutar vi jämföra Riksserien med SHL, damspelare med herrspelare. Det är inte rättvist för någon av dom. Killarna tjänar mer, ja absolut men dom drar in sjukt mycket mer i publikintäkter och sponsorintäkter också.

Vad som däremot måste sluta är alla experter som har åsikter utan att veta, som tycker utan fakta. Damhockeyn har svårt nog få publik och bli tagen på allvar av så många som gillar hockey ändå. Den behöver inte att det bara skrivs och pratas negativt om den. Vet du inte, vill du inte skriva/prata om damhockey som expert journalist nej men gör inte det då, men var helt tyst då och skriv inte bara det negativa!

Damhockeyn är rolig att se på! Den är snabb, teknisk med otroligt bra målvakter. Det finns något för alla att gilla. Ge den en chans i alla fall!

Men en sak vi kan vara överens om, och som jag kan lova. Spelarna är INTE dåligt tränade!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar