tisdag 11 februari 2014

Intervju med Modos och Landslagets Valentina Lizana-Wallner

Idag bjuder jag på en intervju med OS-aktuella Valentina Lizana-Wallner. Intervjun gjordes innan OS-truppen presenterades men Valle ville vänta så inget kom ut i förtid. Men nu efter en nolla i första matchen känns det ju okey.

Du har kunnat spela lite mindre denna säsong med bra uppbackning av Sara Berglind. Har det varit skönt eller frustrerande?

Det har varit jätteskönt och viktigt för laget tror jag. Jag har aldrig spelat jättemycket i Modo innan jul. Även förra året fram till jul delade jag och Carolin Hermansson på matcherna. Sen blir det dax för tränaren att göra ett val vem han vill satsat på till slutspelet.

Kan det vara en fördel för dig då det varit mycket med landslaget och är OS?

Det kan det absolut ha varigt hittills. Jag har kunnat fokusera extra på de matcher som jag har spelat. Men nu väntas OS och det är viktigt för mig att spela. Och efter OS så är det 100% fokus på SM-slutspelet med Modo.

Att du fått så bra konkurens i Modo, sporrar det dig och får dig träna hårdare och mer?

Jag har alltid haft bra konkurrens i det klubblaget som jag har spelat i och det tror jag en stor del av min framgång. Att verkligen göra sitt bästa och tävla på varje träning och att träna hårdare och smartare varje dag har absolut varit en fördel.

Statistiskt är det ju bara Sara som utmanar dig, Kim och Sara Grahn. Är det nästa landslagsmålvakt vi ser med dig i Modo tror du?

Jag har alltid och kommer alltid tro på henne. Hon har grymt bra teknik och hennes vinnarskalle är enorm. Hon kommer få dra på sig tröjan i damkronorna väldigt snart om hon fortsätter köra på som hon gör och lyckas vara skadefri! Sedan finns det ju självklart också många andra unga målvakter som är påväg åt rätt riktning, vilket jag tycker är jättekul!

Jag vet ju att du jobbar en del med Masken uppe i Övik. Vad har han betytt för dig denna säsong? Vad har ni jobbat med?

Han har betytt enormt mycket för mig. Att bara ha en sådan engagerad målvaktstränare som har koll på ens prestationer och framsteg är ett lyft i sig. Han har också fått mig att på något sätt lyckas våga sätta högre mål än vad jag trodde va möjligt och på något sätt fått mig att tro att jag faktiskt är en riktigt bra målvakt. Just nu känns det helt klart realistiskt att nå dom målen jag satt upp, vilket jag kanske inte trodde från första början.

Vi har olika teman på varje träning och är det något som jag känner att jag behöver träna extra på så tränar vi på det. Men det viktigaste är att spela klart och tävla på varje puck.

Att jag fått hjälp av honom kan vara en stor andledning till att jag spelat bra i landslaget i år. Även Magnus Helin har hjälp mig genom min tid i Modo. Är glad att dom vill att jag ska lyckas med mitt målvaktsspel och jag är evigt tacksam!


Vad är dina styrkor som målvakt? Vad är du bäst på?

Min största styrka är mitt snabba fotarbete som passar väldigt bra internationellt. Där spelat går fortare än vad det gör i Riksserien. Jag har ett starkt psyke som har tagit mig dit jag är idag. Det tror jag är en väldigt viktig sak att ha som målvakt. Har man ett starkt psyke, får man oftast ett bra självförtroende och en bra självkänsla också.

Landslaget har tappat mot länder som Finland, Ryssland som ni vann mot för det mesta förut. Vad beror det på tror du?

Jag tror inte att vi har tappat. Det är dom som har gått fortare framåt bara. Och det beror på många saker, men framförallt tror jag det beror på den ekonomiska biten. Man kan jämföra ryskornas löner med kanske en lovande spelare i hockeyallsvenskan. Och vi spelar nästan helt gratis. Det gör att vi måste jobba och träna samtidigt medan dom kan fokusera enbart på deras hockeykarriär.

Vad tror du Svensk damhockey behöver få till för att bli bättre internationellt?

Det är mycket det som jag svarade på i förra frågan. Men också behöver vi få fler tjejer att börja spela hockey. Idag har vi inte så många tjejer som spelar hockey i Sverige, tyvärr.

Men vi får inte heller glömma bort att vi tar små steg i rätt riktning hela tiden och vi kommer allt närmare dom större nationerna. Senast vi mötte Ryssland så vann vi med 3-1. Det är det små detaljerna som avgör.


Vad måste vi förändra, eller göra för att öka intresset för damhockeyn här hemma? Då jag sett en hel del matcher i år, så är det ju inte kvalitén på hockeyn. Vad tror du vi ska göra?

Jadu... Bra fråga. Det känns som om vi har försökt med det mesta. Men vi får bara fortsätta kriga på och drömma oss bort till alla matcher vi spelar i Kanada där det alltid är fullsatt, då är hockeyn som roligast. Hoppas alla ger damhockeyn en chans, för vi har en av (om inte den bästa) ligan i Europa.

Vilka vinner först OS-Guld och vilka vinner SM-Guld?

USA och Kanada är stora favoriter till OS-guldet. Modo, Linköping och AIK är favoriter till SM-guldet. Men det bästa med hockey är att allt kan hända!

Jag är överens med Valentina om att för att få till bättre Svensk damhockey måste dom ekonomiska villkoren för tjejerna och lagen förbättras. Något som ju så klart inte är så enkelt, då damhockeyn inte drar in så mycket pengar. Men, den är bra nog för att locka bra mycket mer publik än vad den har. Jag tycker bra många fler skulle ge damhockeyn en chans!

Tackar Valentina som tog sig tid svara på mina frågor, som vanligt!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar