tisdag 30 november 2010

Intervju med Stefan Ladhe

Idag ska bjuda er på en intervju med en av Sveriges mest meriterade målvaktstränar och min chef på SHI, Stefan Ladhe! En intervju med en hel del intressant läsning!

Håll till godo:

Vad tycker du generellt att unga målvakter behöva träna mer på? Var ligger generellt dom största svagheterna hos unga målvakter?

Jag tycker att räddningsvalet bör tränas mer, dvs bedömningar av hur stort eller litet målet är där pucken skjuts ifrån och vilken räddning som utifrån det är enklast att göra. En annan bedömning är tiden, vad hinner jag göra för att vara i någorlunda position när returen skjuts tex. Och då jag inte hinner – vad gör jag då?! Automatisering av rörelser är bra för att behärska tekniken men det går inte att automatisera oväntade situationer. Känslan är viktig!

Vad kan man som målvakt göra för att få ut extra mycket av sina lagträningar?

Att jobba klart i alla situationer, ta förflyttningen och inta rätt position på puckens nya läge. Alltid blockera eller spela ut/iväg pucken till hörn eller ledet.

Finns det något du skulle vilja tipsa tränare om för att få träningen mer anpassad för målvakter?

Matcherna avgörs framför de båda målen. Träna därför med skymmare, returtagare och på kampen att ta sig in på kassen + att försvara. Lära backarna att ta bort klubbor framför kassen vid returer. I Tre Kronor ligger tonvikten hela tiden på detta

Vem tycker du är världens bästa målvakt?

Henke Lundqvist såklart, tyvärr kan jag inte se honom så ofta som jag skulle vilja. För att lära mer av hans spel.

Vilken är den mest talangfulla målvakt du jobbat med?

Jättesvår fråga… jag har mött en hel del talangfulla målvakter, måste jag säga. Många av dem har olika talanger också ex Markström har inte den bästa tekniken men är en otroligt stor talang i annat, att tävla, att taktiskt vara rätt placerad, att älska uppgiften att vara där för sitt lag. Enroth står för en annan talang som också älskar att tävla på hög nivå. Liv är bäst när det gäller som mest. Jag kan säkert ta upp en A4 med namn utan att kunna nämna en enda…

Har du haft någon ung målvakt på SHI där du redan då kände att han skulle lyckas senare, som också gjort det?

De målvakter som kommer till oss på SHI har alltid en väldigt hög ambition, dom vill mycket, lära sig och bli bättre. Det är dessvärre sällan jag får möjligheten att se dem i match. Ska jag ta ut en så får det bli Daniel Larsson som kom till oss första gången som 12 åring och var flitigt återkommande. Därefter blev det ungdomslandslag, allsvenskan, JVM, Djurgården, a-landslaget, Detroits organisation (Grand Rapids) och nu HV71.

Nu har du ju kommit så långt man kan i Sverige, målvaktstränare i Tre Kronor. Har du något mer mål? NHL?

Nej, jag har inte haft så många målsättningar för egen del. Den första var att å jobba heltid med hockey (målvakter) innan dess hade jag varit med på juniorlandslaget (första gången 1995). Jag hoppades nog på elitserien men det kommer jag inte riktigt ihåg om jag gjorde (första gången Aik 1999). Är det någon målsättning eller dröm jag haft är det Tre Kronor och nu är jag i den drömmen – hur kul som helst! Inte minst för att vi jobbar med samma team (Mårts, Sundström) som kamperat ihop de senaste tre åren i J20 landslaget, vi har kul ihop och jobbar bra tillsammans.

Intressant läsning tycker jag! Håller med om det där med känslan i första svaret. Det var det jag försökte få fram igår då jag undrade om målvaktsträning var matchlik. Att du måste träna på tekniken grymt mycket, med fördel på målvaktsträningen. För att sen praktisera det du lärt dig på ditt lags träningar och även matcher. Vilket ju Stefan är inne på i sitt andra och trdje svar.

Kul också att han tar upp två av målvakterna på min lista över underskattade målvakter, Liv och Enroth som mest talangfulla.

Vill tacka Stefan att han tog sig tid att svara på mina frågor!


Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar