onsdag 1 december 2010

Just hemkommen från målvaktsträning

Har just kommit hem från en målvaktsträning ute i Älta ishall med Älta IF. Fyra tappra målvakter. Idag körde vi ett agera i ytterläge pass. Dom passen tycker jag kan vara svåra att få till riktigt bra! Agera i ytterläge är ju egentligen något vi måste göra då något har gått fel eller vi inte riktigt ha hängt med.

Dessa situationer är ju svåra att få till på träning, eftersom målvakten vet exakt vad som ska hända. Det gäller att ha bra skyttar och målvakter som inte fuskar! Så det blir ju mycket övningar med långa passar och direktskott så målvakterna måste sträcka ut.

Det gäller för målvakten att stå kvar och inte tjuva, då blir det ju bloka och inte agera i ytterlägen! Men vi fick till det bra och hade ett bra pass!

Det jag märker då jag är ute och kör i föreningar är att jag är väldigt bortskämd med ruskigt bra skyttar då vi kör våra camper med SHI. När jag är ute i föreningar så förklarar jag övningen en gång och målvakterna är med och på! Men ofta måste jag förklara för skyttarna en gång till och sen påminna dom om vad som gällde en gång till.

För skyttarna gäller det ju att förstå att dom är där för målvakterna och ska skjuta som jag säger åt dom. Att det kanske inte alls gäller att skjuta ribba in i krysset varje gång! Men efter att ha snackat med skyttarna så löser det sig alltid och dom kommer snabbt in i det!

En sak jag tycker är rolig med målvaktsträning är som idag då jag har fyra målvakter där den yngsta är 8-9 och den äldsta 15-16, och vi tränar ihop alla fyra och kör samma övningar. Att det är samma övningar vare sig det är Henrik Lundqvist eller en 9 åring. Självklart med lite högre tempo och hårdare skott med Henke, men ändå samma eller väldigt lika övningar.

Ute på våra sommarcamper i Tumba brukar ju alltid något NHL proffs eller elitseriemålvakt titta förbi och köra något pass ihop med Stefan Ladhe. Jag tror det är både bra och roligt för små killarna se hur dom stora killarna faktiskt gör samma övningar som dom själva och då också få se hur nogranna dom är, hur seriösa dom är. Vi har ju haft Micke Tellqvist, Jonas Enroth mfl ute och kört!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar