onsdag 1 december 2010

Målvaktsträning, teknik kontra känsla

Som målvaktstränare jobbar jag ju med målvakter och deras teknik och val av ställning hela tiden. Jag hjälper målvakterna att slipa på tekniken i förflyttningar och vid växling av ställning. Jag hjälper dom med att göra bra val av ställning beroende på vart pucken befinner sig i zon.

Jag kan ge tips om hur grundställningen kan optimeras, eller hur deras butterfly kan bli lite tightare och tätare. Hur dom kan hålla klubban för att få mer kraft i skott och passar.

Allt som rör teknik, ställning och ställningar kan jag vara med och lära ut och förbättra!

Det som dock är svårt att lära ut är ju känslan för när ska jag gå ner på ett knä, när ska jag gå ner vid ett friläge. Så känsla, timeing och spelförståelse är ju helt klart svårare att lära ut. Det är något som dels kommer med rutin av att spela matcher och träna matchlika situationer, men som jag tror till viss del är medfött. Eller pm vissa har lättare att ta det till sig, att lära sig känslan och timeingen.

Vad tror ni? Är känsla och timeing något som är medfött eller är det något som vi lär oss genom träning?

Här kommer ju videoanalys in som ett bra hjälpmedel. Kan du filma dina träningar och matcher och gå igenom efteråt, så kan du ju se hur du spelade. Varför blev det mål? Varför kom jag sent in i den situationen? Valde jag fel ställning där? Kanske är videokameran sista nyckeln i målvaktsträningen? Det är ju ingen nyhet för er som gått på SHI där vi filmat och analyserat länge!

Kan man lära sig känslan och timeingen med hjälp av videoanalysen?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar