måndag 29 november 2010

Pontus Sjögren berättar om sina förberedelser

Fortsätter min lilla intervjuserie med frågor hur målvakter förbereder sig inför match. Denna gång har turen kommit till Pontus Sjögren i Södertälje!

Hur laddar du upp inför en match? Hur ser kvällen innan och matchdagen ut?

Kvällen innan matchdag ser olika ut, tar dom som dom kommer. Jag är ofta hemma och samlar energi och äter en bra middag samt sover bra.

Matchdagen startar med att vi värmer med laget. Därefter äter jag lunch. Efter det åker jag hem och sover en stund, sen brukar det bli en promenad med hunden så man vaknar till lite efter powernappen. Sen är det dags att åka till rinken.

Blir det någon skillnad om det är hemma eller borta match?

Nej det blir ingen speciell skillnad på hemma eller borta match. Jag försöker alltid sova en stund mellan värmning och match. Sen som det är hemma eller på bus, tåg eller flyg spelar inte så stor roll. Jag försöker inte skapa mig några fasta rutiner utan tar ofta dagen som den kommer. Det gäller som sagt att vara redo när domaren släpper pucken sen vad man gör innan tycker inte jag spelar så stor roll. Bara man trivs med det.

När får du och Riku reda på vem som ska stå? Har ni fått vara med och bestämma när det meddelas?

Vi får nästan alltid reda på det dagen innan. Det är alltid skönt att veta det.

Ser din uppladning likadan ut när du ska stå som då du inte ska det?

Uppladdningen ser nästan likadan ut. Jag är rätt avslappnad av mig och kvällen innan brukar jag koppla bort hockeyn och mest slappna av. Men självklart skiljer det sig lite.

Är du skrockfull? Finns det rutiner du absolut måste följa inför match? Finns det skillnader här om det är hemma eller borta?

Nej jag är inte skrockfull, tycker det bara tar massa onödig energi. Jag har några små rutiner, som jag alltid kan påverka och utföra oavsett var jag befinner mig så det spelar ingen roll om det är hemma eller borta match.

Rätt likt Jhonas, viktigt med enrgipåfyllnad. Mat sömn står högt på både Pontus och Jhonas förberedelser. Smart och rutinerat! Men utan att sköta allt så kommer du inte till elitserien eller NHL. Det gäller ju inte bara att träna hårt och vara nogrann på isen och fysen. Du måste ju även se till att orka med träningen, då är mat och sömn extremt viktigt!



Foto: Emma Nyström
http://emmaanystrom.blogg.se/

Jag vill tacka Pontus för hans svar på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar