fredag 29 juli 2011

Bjurling ställde krav

När jag skickade iväg mina frågor till Björn Bjurling om en intervju, fick jag en motfråga. Att han gärna svarade på mina frågor om jag skrev lite om hans målvaktsskola.

Självklart var jag med på den dealen!

Vad fick dig att starta en målvaktsskola?

Jag såg att behovet av bra målvaktsträning var otroligt stort när jag startade min skola i Norge 2007, tror jag det var. Sen att jag älskar att jobba med oshockey gjorde valet ganska enkelt

Var det din idé att starta skolan, eller lånade du ut ditt namn och har blivit mer inblandad ju längre tiden gått?

Min ide absolut. Jag körde tillsammans med Vålerenga första två åren men det var mitt projekt fullt ut

Hur mycket inblandad är du?

Jag har sten koll på allt. Att sätta sitt namn på någonting och sen inte se till att produkten håller vad jag står för är helt fel tycker jag

Planerar du bli målvaktstränare när den aktiva karriären är slut?

Absolut

Vad anser du unga målvakter behöver träna mest på?

Styrkan i ben och bål samt att bli mera atletiska. Dagens målvakter är lite för mycket robotar

Vad tror du att du som elitmålvakt kan erbjuda som en målvaktstränare som inte spelat på elitnivå inte kan?

Erfarenheten av vad som egentligen fungerar och vilka detaljer som är extra viktiga för att lyckas på den nivån. Det är lätt att lära sig från en bok, men har man inte varit där så kanske man inte riktigt vet vad som kommer att krävas i alla situationer och hur viktiga alla små detaljer faktiskt är. Jag har ju även erfarenhet av hur mycket tid och slit som måste läggas ner för att kunna bli en elitmålvakt.

Vilka tips skulle du vilja ge unga målvakter? Vad ska dom träna mer på och vad krävs för att bli riktigt bra?

Noggrannhet, noggrannhet och noggrannhet. Sen måste man även vara väldigt snabb i fötterna för att lyckas på elitnivå

Vilka tips skulle du vilja ge hockeytränare för att göra lagträningar så bra som möjligt för målvakterna?

Lyssna på målvakternas behov lite mera. Se till att målvakterna alltid får jobba klart innan nästa skott kanske är den enskilt viktigaste detaljen.

Om du blir nyfiken på Bjurlings målvaktsskola så kan du kika in på hemsidan här.

Personligen tycker jag det är grymt bra att målvakter som lägger handskarna på hyllan växlar över till målvaktstränar spåret. Speciellt dom som spelat på elitnivå!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar