måndag 25 juli 2011

Sommartintervju med Oscar Alsenfelt

Idag kör sommarintervjuserien vidare med Växjös Oscar Alsenfelt.

Hur ser upplägget på din somarträning ut? Har du samma upplägg som förra säsongen eller har det ändrats? Var ligger största fokus? Styrka? Kondition? Explosvitet?

Vi har använt oss av ungefär samma upplägg, bara ökat antalet timmar i veckan. Vi har fått en bra idividuell coach i Niklas Rahm så vi har kunnat träna på vad varje individ behöver. För mig har dte blivit mycket bål och balans.

Har du varit på is något redan? Går du på is samtidigt som laget eller kör du lite innan?

Har inte varit på is än, men siktar på nästa vecka. Så att man får ett par pass innan man går på med laget.

Hur lång tid tar det för dig att köra in dina skydd så dom känns sköna?

Brukar ta 2 veckor ca

Vad är dina personliga mål inför säsongen?

Att etablera mig i ES och ta laget till slutspel

Kör du mycket målvaktsfys eller kör du ”bara” med laget?

Under is-träning kör vi mycket bara för målvakter. Under sommarträningen kör vi mest med laget. Dagens MV måste vara så pass bra tränade så att träna med laget fungerar utmärkt.

Jobbar du med målvaktstränaren på somaren?

Inte just nu för vi har inte fått ngn ny än. Men jobbar med min mentala coach, Andy Swärd, en hel del.

Finns det några detaljer i ditt spel du kommer jobba extra mycket med när ni går på is?

Det kommer bli mycket jobb men exakt vet jag inte det är något vi tillsamman får gå igenom. Man får ta in mycket från dem som har spelat på denna nivån innan. Förhoppningsvis kan Gerber nu vara ett bra bollplank.

Vill du vara på is hela sommaren eller är det skönt med ett uppehåll under sommaren?

Jag gillar uppehållet. Det fungerar som den mentala uppbyggnaden för mig.

Vilken målvakt tror du vinner räddnings % i elitserien säsongen som kommer?

Svårt att säga kan bli vem som helst men Viktor gör säkert en bra säsong till, Stoffe i färjestad tror jag kommer vara grym och självklart kommer Gerber vara med i snacket.

Vilket lag vinner SM-Guld?

Omöjligt att säga men måste jag så säger jag Modo. Anton Hedman avgör finalen.

Det var ett litet snack med Oscar det, som belyser en punkt jag tror väldigt mycket på, att köra mentalträning. Jag tror det är väldigt viktigt speciellt för målvakter!

Tackar Oscar som tog sig tid att svara på mina frågor!

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Schysst intervju, tackar för läsningen!

    SvaraRadera
  2. Så lite så! Kul att du gillade intervjun!

    SvaraRadera