lördag 30 juli 2011

Sommarintervju med Daniel Sperrle

Idag kör jag en sommarintervju med Västerås Daniel Sperrle.

Hur ser upplägget på din somarträning ut? Har du samma upplägg som förra säsongen eller har det ändrats? Var ligger största fokus? Styrka? Kondition? Explosvitet?

Jag har tränat på ungefär samma sätt som förra årets barmarkssäsong. Störst fokus lägger jag på bålen - balansen, benstyrka samt kondition på testcykel.

Har du varit på is något redan? Går du på is samtidigt som laget eller kör du lite innan?

Jag har varit på is några gånger i veckan som varit. Det är 2 veckor tidigare än övriga laget.

Hur lång tid tar det för dig att köra in dina skydd så dom känns sköna?

Det tar nog ungefär 2-3 veckor.

Vad är dina personliga mål inför säsongen?

Det är att fortsätta utvecklas och bygga vidare på den spelidé jag arbetade in under förra säsongen. Givetvis vill man även spela mycket matcher.

Kör du mycket målvaktsfys eller kör du ”bara” med laget?

Jag tränar bara med laget men byter ut många övningar (i samförstånd med vår fystränare) så de ska passa mig bättre. Jag lägger som sagt stort fokus på bålen och balansen och gör gärna övningar på ett ben. Allt för att hela tiden försöka att hålla bålen maximalt aktiverad.

Jobbar du med målvaktstränaren på somaren?

Vi har hela tiden en dialog. Men vi har inte tränat något specifikt tillsammans under denna sommaren.

Finns det några detaljer i ditt spel du kommer jobba extra mycket med när ni går på is?

Jag kommer att jobba mycket med detaljer. Till en början vill jag se till att hitta linjerna i mitt spel igen så fort som möjligt efter isbreaket man haft under sommaren.

Vill du vara på is hela sommaren eller är det skönt med ett uppehåll under sommaren?

Jag tycker att det är viktigt med ett uppehåll under sommaren. Att komma ifrån det vardagliga och göra något annat för att samla energi och slappna av i huvudet. Så man får längta lite efter hockey.

Vilken målvakt tror du vinner räddnings % i elitserien och allsvenskan säsongen som kommer?

Tycker inte riktigt om att svara på sådana frågor inför en säsong då det är omöjligt att veta i nuläget. Men jag hoppas på den fantastiskt sköne Nihlibulin i FBK! 

Vilket lag vinner SM-Guld? Allsvenskan?

Undviker som sagt helst de frågorna! : )

Tackar Daniel som tog sig tid att svara på mina frågor.

Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Nu har min tippning börjat, först ut Växjö Lakers.....

    SvaraRadera