fredag 29 juli 2011

Mycket ungt och mycket Svenskt

En rolig sak jag låg och funderade på igår då jag skulle somna, ja jag vet är en målvakts/hockeynörd. Men i Elitserien säsongen som kommer är det bara tre utländska målvakter. Frölundas Frederik Andersen, Linköpings Fredrik Norrena och Växjös Martin Gerber.

Dels tycker jag det är grymt kul att dom Svenska lagen vågar satsa på Svenska målvakter, men dom tre utländska målvakterna eller två av dom håller ju mycket hög klass och kommer antagligen vara två av seriens bästa målvakter, Fredrik Norrena och Martin Gerber. Medans Frederik Andersen är ung och mycket lovande.

Då började jag fundera över hur åldrarna ser ut i Elitserien, på målvakter då. Det är rolig fakta det med, då vi har nio målvakter som är mellan 20 - 24 år. Två som är under 20, och bara sex som är över 30. Dom som är över är 30  Andreas Hadelöv, Martin Gerber, Fredrik Norrena, Mikael Tellqvist, Johan Holmqvist och Andreas Andersson. Där är det ju bara Andersson och kanske Holmqvist  som inte är given etta och även tillhör dom bästa målvakterna i serien.

Men det som är mest roligt är ju att av 24 målvakter i elitseriens 12 lag är 19 Svenskar. Måste ju vara något slags rekord. I alla fall dom senaste säsongerna. Eller? Av dessa 19 Svenska målvakter är alltså 11 stycken 25 eller yngre.

Så framtiden för Svenska målvakter ser ju ljus ut! Det här är ju också bara Elitserien, vi har ju ett gäng unga lovande målvakter i Allsvenskan och Division 1 också.

Inte så konstigt det är roligt jobba som målvaktstränare i Sverige med så många unga, lovande och kämpande målvakter!!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar