onsdag 1 augusti 2012

Intervju med Malmös Pontus Sjögren

Idag kommer en intervju med Malmös Pontus Sjögren som gjorde en bra säsong förra året och det ska bli spännande att se hur hans andra säsong i Malmö kommer bli.

En säsong i Malmö avklarad hur ser du på din egen instats under förra säsongen?

För min egen del så är jag nöjd med förra säsongen. Jag tycker jag utvecklats mycket tekniskt och fysiskt och flera pusselbitar ramlade på plats. Sen var det extra kul att få utmärkelsen "årets spelare" av fansen. Det är ett kvitto på att man gjort något bra. Men jag kan man inte vara helt nöjd eftersom vi som lag inte nådde vårt uppsatta mål.

Vad är ditt mål inför kommande säsong?

Mitt mål med nästa säsong är att utvecklas ännu mer och bygga vidare på det jag och Kribba jobbade med förra året. Sen självklart hjälpa laget att ta ytterligare kliv.

Under sommaren hur kör du din fys? Med laget? Eller ensam? Kör ni med fystränaren eller mv-tränaren?

Jag har kört hela med laget hela sommaren. Men sen kör även jag och Kribba två extra pass i veckan med fokus på målvaktsfys (mycket bål och balans).

Hur mycket är ni målvakter och målvaktstränaren inlbandade i taktik i försvarsspelet?

Vi är mycket inblandade i vårt försvarsspel, med allt från hur vi stoppar puck bakom mål, 2-1 lägen, boxplay mm.

Hur tror du den nya regeln med bakflyttad mållinje kommer påverka dig som målvakt?

Svårt att säga, men det kommer generera i nya vinklar vilket kommer leda till att skytten får bättre vinklar och kan skjuta mer. Det ska bli spännande att se.

Kör du vidare med Reebok i år? Vilka modeller har du?

Jag kommer köra vidare med Reebok (P4), har spelat med Reebok hela karriären och är väldigt nöjd.

Vem lackar din mask och vad blir årets motiv?

David Gunnarsson kommer lacka min mask. Jag tycker vi har grymt snygg logga så det kommer bli en stilren design med fokus på Redhawks loggan.

Vilken forward i allsvenskan är jobbigast att möta?

Svårt att säga, jag tycker allsvenskan blir bättre och bättre för varje år som går med många bra spelare. Otroligt stor skillnad sedan jag spelade allsvenskan i Huddinge. Jag har faktiskt ingen mardröms forward.

Hur mycket och ofta jobbar ni ihop med eran mv-tränare i Malmö?

Jag och Kribba jobbar varje dag, vi brukar gå ut på is 30 minuter innan laget går på is med 1-2 skyttar och slipa detaljer. Sen tittar vi även mycket video.

En fördel som många lag har framför våra två Stockholmslag är ju att dom verkar ha snudd på hur mycket istid dom vill. Varken Djurgården eller AIK har ju 30 minuter extra istid över varje dag så målvakterna kan köra med målvaktstränaren det får dom baka in under vanliga ispasset.

En sak jag tror många junior och ungdomslag missar är just att blanda in målvakterna och målvaktstränaren i jobbet kring försvarsspelet. Prata igenom boxplay, när ska backen täcka skott, 2 mot 1, 3 mot 2. Att ha en plan där målvakten är inblandad och inte "bara" ska stoppa puckar.

Tackar Pontus som tog sig tid att svara på mina frågor.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar