fredag 3 augusti 2012

Mental nollställning och att gå vidare

Jag får en hel del frågor om hur man går vidare efter en dålig prestation på isen. Hur gör jag för att inte fastna i dåliga tankar, för att inte sätta onödig press på mig själv. Fastnar du i negativa tankar och på så vis kanske får dåligt kroppsspråk så kommer ju både dina med och motspelare lägga märke till det. Vilket gör dina medspelare osäkra på dig som målvakt och det kommer påverka hela ditt lags spel. Samtidigt som det gör motspelarna extra självförtroende och energi. Så det är viktigt att kunna nollställa sig efter en dålig prestation på isen och att börja om. Att se frammåt och inte bakåt.

Väldigt mycket av dom signaler du signalerar ut till din omvärld är du inte medveten om och det är din självbild (hur du ser på dig själv) som bestämmer vad du sänder ut. Det betyder att din självbild också avgör vad andra känner och tänker om dig. Som målvakt tycker jag att det är viktigt att träna mentalt för att kunna sända ut bra signaler till med och motspelare. Att kunna "nollställa" sig efter en mindre bra prestation och med bra kroppsspråk sända ut bra signaler. Det är också viktigt att lära sig att gå vidare och inte älta misstag eller att trycka ned sig själv efter ett misstag.

Du som är målvakt måste själv hitta sätt att jobba med dina tankar. Det är du som bygger upp ditt självförtroende och det är i ditt huvud som du måste lära dig att jobba i nuet och hitta motivation för din träning. Men det bästa av allt – när du blivit duktig att hantera dina tankar kommer du rent allmänt att må bättre och även kunna behärska nervösa situationer i vardagslivet på ett bättre sätt. Men som i allt annat inom idrotten – du måste träna! Det som är bra med mentalträning är att du kan träna dig var som helst och när som helst!

Se till att du inte har negativta tankar om dig själv! Om dina kompisar sa de saker till dig som du ibland tänker skulle du inte vilja vara med de kompisarna! Träna på att tänka glada, positiva tankar som gör att du mår bra i umgänget med dig själv. Kan du lära dig att tänka bra tankar om dig själv och att snabbt slå bort negativa tankar kommer du ha lättare att komma igen och komma tillbaka till ditt bra spel på isen.

Trivs du med dig själv och vågar tro på dig själv och din prestation, har du helt andra förutsättningar att vara lugn när det hettar till i en match. Du känner dig själv bättre och vet hur du kommer att reagera för den stress och press du kommer att utsättas för. Därför kommer du också att kunna hantera den bättre. Om du lär dig att det är skillnad på dig som person och din prestation när du misslyckas och kan inse att det inte är dig som person det är fel på, utan det är fel på din prestation. Lär du dig det så kommer du att övervinna dina misslyckanden. Försök och våga försöka igen och igen, till du klarar av det!

Jag är ju ingen mentalcoach och har fått googla en hel del för att skriva detta inlägg. Jag har inga jätte bra tips eller övningar på HUR du ska göra för att "nollställa" dig vid jobbiga situationer. Visst har jag tankar och ideér men då jag inte vet att dom är bra för alla eller dom rätta så håller jag dom för mig själv. Däremot så uppmanar jag er att prova er fram. Prova med olika metoder och tankesätt för att lära er att nollställa och börja om mentalt. För som jag skrev här uppe så går det ju att träna överallt hela tiden och lär du dig det så kommer du ha nytta av det även utanför isen!!

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Ja har lärt mig att lära känna mig själv, ta 20-30 min med en själv och bara ligga och tänka ibland för att bygga upp bättre självförtroende :p det har hjälpt en hel del faktiskt :)

    SvaraRadera