onsdag 13 januari 2021

Ta eget ansvar

En sak jag anser vara viktigt om du utöver någon idrott, i mitt fall pratar vi om ishockey där ju jag är aktiv som målvaktstränare. Men det jag ska prata om är att ta eget ansvar som spelare. Att sluta skylla ifrån sig, ta ansvar för det du ska prestera och hur du ska förbereda dig för att kunna prestera på topp.

 Jag upplever lite för ofta en rad olika ursäkterute på isen, skridskorna är inte slipade, jag är trött, jag hann inte äta innan, jag hade inget underställ med mig. Det är dom bra av dom dåliga ursäkterna, för sen finns det. Mamma packade inte ned underställ, pappa lämnade inte mina skridskor på slipning, mamma packade inte ned mellanmål, pappa hade inte lagat mat...

Så det jag vill att man ska göra som hockeymålvakt är att ta ansvar för det man själv kan ta ansvar för.

  • Kom utvilad, för att du sovit tillräckligt, för att du la dig i tid. (Inlägg om sömn)
  • Kom i tid till träningen så du hinner, värma upp, byta om och vara i tid på isen. 
  • Kom mätt till träningen för att du åt bra lunch i skolan och mellanmål/middag innan du åkte till ishallen.(Inlägg om kost: Intervju med dietist, Fråor och svar med dietist, Gästblogg,)
  • Kom väl förberedd för att du har sett till att få skridskorna slipade och har packat ned allt du behöver ha med dig till ishallen.

Det är saker du kan påverka och ta ansvar innan träningen ens börjat för att ge dig själv möjlighet att prestera så bra du kan under träningen. Ganska enkla saker som med minimal planering är lätt att få till.

Sen kommer vi ut på isen. Där jag som målvaktstränare gärna vill att du har egna idéer om hur du vill spela ditt målvaktsspel. Där jag gärna ser att du har koll på dina styrkor och utvecklingsområden. Kom inte ut på isen och ryck på axlarna då din tränare frågar dig frågor om ditt spel. För om du inte vet, vem ska i så fall veta? Ha gärna egna tankar och förslag på vad du vill träna på, speciellt om din förening inte har en målvaktstränare som ser dig spela matcher. Så ha en dialog med din tränare, det gör träningen mycket roligare både för dig och din tränare.

Sen en annan viktig sak, visa intresse och vilja. Jag skulle nästan vilja dra det så långt som att, vill du inte vara på målvaktsträningen eller att du inte är inttresserad, gå inte på målvaktsträningen. Det kommer inte ge dig speciellt mycket ändå. Jag fattar att man inte kan vara på topp under alla ispass, alltid. Men du måste ha viljan och intresset av att lära dig nya saker, utmana dig och träna på sånt som är svårt. Annars blir ispasset bara energiläckage för både dig och din tränare.

Nu under en oerhört tråkig och jobbig period, då vi inte får träffas och träna ihop alls. Är ett väldigt bra tillfälle att ta eget ansvar, Se till att äta rätt, sova rätt och få den träning du behöver trots att du inte får vara på is eller träna med dina kompisar.

 Helt enkelt, TA EGET ANSVAR.

Vi hörs!


 

1 kommentar: