måndag 28 mars 2011

Intervju med David Gunnarsson

Dom flesta målvakter både i elitserien och NHL, ja överallt faktiskt har ju riktigt coola motiv på sina masker. Jag blev nyfiken på det här med maskmålning så jag beslöt mig för att skicka iväg ett mail till David Gunnarsson, en svensk kille som nere i Småland målar massor och massor med masker.

Jag tycker ju personligen det är riktigt kul sitta på Davids hemsida Daveart och titta på han skapelser. Men här kommer svaren på frågorna jag skickade iväg.


Hur började du din karriär som maskmålare?

Jag jobbade en del med HV71 och tecknade till deras programblad vid den tiden, och då fick jag frågan att måla Ahls mask, och jag blev hembjuden till Ahl, det var en fantastisk känsla att bli bjuden till en av sina idoler, jag var 19 då och kollade på alla HV´s matcher. Efter att jag gjorde Ahls mask var det som att trycka på en knapp och det ringde i telefonen hela tiden, och sen dess har det bara ökat. Idag jobbar jag med alla i Elitserien och med mer än 50 målvakter i NHL och med det är vi störst i NHL.

Varför blev det just målvaktsmasker?

Det verkade ballt, sen har det bara runnit på....

Målar du annat än målvaktsmasker?

Innan gjorde jag det mer, men hockeymaskerna har bara ökat och ökat, så jag hinner inte med så mycket mer i dagsläget. Ibland kan man testa nåt annat för skojs skull, sen driver vi även en airbrush skola.

Vem var din första stora kund? Hur kändes det då du fick in den beställningen?

Det var Bosse Ahl, det var en fantastisk känsla.

Hur länge har du målat masker på heltid?

15 år

Hur slog du igenom? Vilka masker målade du från början och vart och hur blev du upptäckt?

Det var genom HV71 och Bosse Ahl.

Hur jobbar du ihop med målvakterna, har alla egna ideer eller får du fita händer ibland?

Det är både och, väldigt olika.

Vilken målvakt är mest bestämd hur det ska se ut? Vem låter dig skapa mest fritt?

Också väldigt olika, faktum är att alla är väldigt engagerade i sina masker, och vi snackar mycket under skapelsen.

Är det någon som kör på samma tema år efter år?

Ja flera stycken, tex Lundqvist kör ju med frihetsgudinnan, och Turco med sina gargoyles mm.


Henrik Lundqvist
med tillstånd av David Gunnarsson

Marty Turco
Med tillstånd av David Gunnarsson

Betalar målvakterna sina målningar själva eller är det klubbarna?

Det är också olika

Får alla målvakter betala, eller ser du vissa som bra reklampelare?

Ingen frågar efter gratis, viktigast är att det blir bra.

Vad får man betala för en målad mask? Vad avgör priset? Är det samma pris för en NHL målvakt som tjänar 25 miljoner per år som för en ung junior målvakt som vill ha en cool mask?

Priserna är väldigt olika, helt beroende på hur avancerad och detaljerat det ska vara.

Målar du alla masker själv? Eller har du hjälp?

Ja jag målar allt själv, sen har jag också hjälp med allt runtomkring, så jag kan fokusera på målandet 100%.

Hur lång tid tar det att måla en mask?

Det är väldigt olika, allt från en halv dag till ibland 2 dagar, beror på hur mycket detaljer.

Om du får välja ut en David topp tre, där du listar dom tre masker du är mest nöjd med? Jätte gärna med en liten kommentar om varför och om du vill skicka med bilder på dom tre som jag kan publicera i bloggen?

Har inga såna favoriter. Jag är väldigt onostalgisk när det gäller målande, ser bara framåt för att skapa det coolaste :-) Mitt mål är att vara så mångsidig som möjligt och kunna måla vad som helst och i vilken stil som helst, och att alltid utvecklas.


Anders Lindbäck
Med tillstånd av David Gunnarsson


Ja där ser man, gamla högerplocken Bosse Ahl som fick David att börja måla masker. Tycker det är skönt att läsa att alla betalar för sig, när man kommit dit, att ingen vill ha gratis vet man att man duktig. Visar ju också på att hockeymålvakter förstår sig på jobbet och konstverket som ligger bakom deras målning.

Hade varit spännande åka ner till David och hälsa på och göra ett litet reportage, men det får bli en senare fråga!

Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Jag minns själv då jag satt i timmar och bara kollade på målvaktshjälmar under "håltimmarna" på skolan=).
    Dock än en gång var detnåt med HV som blev först ut med=) Alltid trevligt. I småland kan fi göra pengar av små saker till att bli mycket stort som i Davids fall.

    SvaraRadera