måndag 28 mars 2011

Lite slutspelssnack

Semifinalerna spelas på, eller ja en är avgjord Färjestad gjorde processen kort med AIK. Som trots en storspelande Viktor Fasth inte kunde rubba FBK.

Viktor har spelat bra, otroligt bra mot Färjestad. Men, han var inte lika bra som mot HV71 han stod inte på huvudet lika mycket. Han släppte några klart mänskliga skott förbi sig. Mot HV gjorde han inte det, han spelade mot HV fyra så nära felfria matcher man kan komma tror jag. Mot Färjestad var det någon puck som gick igenom honom och några mål som inte såg helt otagbara ut.

Nu har ju Färjestad varit tyngre, starkare och bättre än AIK och på fyra matcher skjutit 30 skott fler än vad AIK mäktat med, och ingen skugga ska falla över Viktor som varit helt oustanding i slutspelet och hela säsongen och i mina ögon just nu när ingen från NHL är fri ännu given etta i ett VM lag!

Starkt av Nihlstorp att komma in igår och storspela och hjälpa Färjestad att gå till final. Visar att han har en bra målvaktsskalle. Det är inte så lätt kliva in i ett fullsatt globen i en avgörande sm-semifinal och leverera. Men det lyckades Christopher riktigt bra med. Starkt!

I den andra semin står det 2-2 i matcher efter fyra raka matcher som avgjorts i sudden. Där målvaktsspelet varit bra, men inte på Viktor Fasth nivå. Jag har faktiskt svårt att se att Hadelöv eller Nilsson är SM-Guld målvakter. Så vilket lag som än går till final så har Färjestad den målvakt jag skulle lägga mina pengar på. Om Alexander Salak spelar vill säga. Dock har ju Luleå ett grymt bra och imponerande försvarsspel, där Anders Nilsson får väldigt bra hjälp.

I Luleå - Skelefteå semin så tyckerjag det har släppts fler lite billiga mål, och även fler slumpmål där pucken studsar flipper fram till någon med öppet mål. Där är det svårt som målvakt, studs på en skridsko i sargen en till skridsko snedträff med en klubba och sen öppet mål. Ser billigt ut men svårt göra något åt.

Min känsla säger Luleå kan gå vidare på bättre målvakt medans Skelefteå kan det på grund av bättre offensiv, där dom ju i Lindström och Lehtonen har en del sparkapital, OM målskyttet lossnar. Men Anders Nilsson helt utan slutspelsrutin spelar just nu bra och håller målskyttarna i Skelefteå på plats. Är väldigt imponerad av Nilsson som spelar vidare som det var en vanlig grundserie match i omgång 24 trots att varje match ärgrymt viktig och minsta misstag kan bli kostsamt. Imponerande och även här visas prov på bra målvaktsskalle!

Om jag skulle ranka målvakterna som spelat slutspel efter deras insats, och betänk nu att det här är min lista och inget som helst facit och andra åsikter är helt tillåtna så skulle listan se ut som nedan. Ta med i era tankar att jag ju inte sett alla matcher, men dom flesta målen.

Jag bedömmer målvakterna efter hur dom spelat i grundserien och hur bra jag tycker dom är, och sen med vad dom presterat eller presterar i slutspelet.

1. Viktor Fasth, AIK
2. Anders Nilsson, Luleå
3. Mark Owuya, Djurgården
4. Andreas Hadelöv, Skelefteå
5. Alexander Salak, Färjestad
6. Fredrik Norrena, Linköping
7. Thomas Greiss, Brynäs
8. Andreas Andersson/Daniel Larsson HV71

Viktor Fasth är ju i mina ögon outstanding, i alla fall än så länge vi får se hur den andra semin och finalen spelas innan jag kallar honom slutspelets målvaktskung. För trots allt hjälpte han inte sitt lag till SM-Final, men det var kanske mission impossible... Anders Nilsson har spelat bra, till och med bättre än under serien och det visar ju prov på bra slutspelsskalle vilket en målvakt ju måste ha för att bli riktigt bra. Dom målvakter som är statistiskt bättre än under grundserien är, Fasth, Owuya, Nilsson, Hadelöv, Norrena. Dom andra är lite sämre, statistiskt. Nu är ju statistik inte allt, men den visar ändå hur många puckar man faktiskt räddat och det är ju det en målvakt ska göra.

Ett litet ord om varje målvakt.

Viktor Fasth, AIK: Viktor spelade helt otroligt mot HV71, vet inte om jag någonsin sett en målvakt spela så bra så lugnt och så samlat som Viktor gjorde då. Lite sämre men fortfarande otroligt bra i semin mot FBK

Alexander Salak, Färjestad: Har spelat bra, men inte behövt komma upp stort då hans lag varit bättre än sina motståndare. Har mer att ge enligt mig, potentiell guldmålvakt!

Anders Nilsson, Luleå: Stor, lugn och tät. Har gjort några av slutspelets svettigaste räddningar mot Brodin och ottoson i Djurgården. Spelar riktigt bra och lugnt.

Andreas Hadelöv, Skelefteå: Lugn och stabil längst bak, gör få misstag men kanske också få idioträddningar. Har defenetivt potentialen att hjälpa Skelefteå till final.

Mark Owuya, Djurgården: Hade en ganska otacksam uppgift mot Luleå med få men kvalificerade målchanser. Kom upp stort och spelade en väldigt bra hockey i slutspelet kan inte lastas alls för missad semifinal och har fått en välförtjänt chans visa sig i Tre Kronor.

Fredrik Norrena, Linköping: Gjorde ett bra slutspel, men med några missar och en jättemiss mot Skelefteå och Jared Hagos. Kunde inte hjälpa sitt Linköping till semi utan förlorade matchen mot Hadelöv.

Thomas Greiss, Brynäs: Spelade som i serien ojämt, blandade bra räddningar med billiga mål en av målvakterna som statistiskt var sämre i slutspelet än i serien.

Andreas Andersson, HV71: Ingen tacksam uppgift att komma in i ett otänt och dåligt HV71 efter att ha spelat åtta matcher under säsongen. Hade inte det som krävdes för att komma upp stort.

Daniel Larsson, HV71: Konstigt petad två första matcherna kom sedan in och var okey, men låbgt ifrån sin egen standard och vad som behövdes för att ta HV71 vidare. Överglänst och krossad av Viktor Fasth.

Christopher Nilstorp, Färjestad: Grymt bra iden match han fått hoppa in. Kan hjälpa Färjestad vinna guld, men är i större behov av hjälp från utespelare för att lyckas än Salak, jag skulle absolut föredra en frisk Salak.

Så här ser räddningsprocenten ut, första siffran serien andra slutspelet.

Owuya       92,69 - 93,37
Salak          92,64  - 91,35
Fasth          92,44  - 94,49
Nilsson       91,96  - 93,47
Norrena      91,81  - 92,02
Larsson       91,73  - 89,36
Hadelöv      90,94  - 92,50
Greiss         91,14  - 89,16
Andersson  91,97  - 87,23


Hur ser din litsa ut? Vad är dina ord om ditt lags målvakt? (inga påhopp eller fula ord här, utan sakliga argument)

Vi hörs!

4 kommentarer:

  1. Niklas: hehe har du redan glömt att Daniel BAR HV då det ar som värst? Sen att han blir petad kan han ej rå ut för denna rödnäsa som måste pilla på allt Hv byggt upp. Varför Fasth spelat bra är ju oftast att deras backar då det väl orkar stå emot kan ta bort spelarna framför målet, de kunde dock ej detta mot FBK därav målen kom då de stod framför. Som du kanske minns så var ju aldrig Hv vid målet knapp under hela kvarten, där dte mest var skott från håll och han tog den direkt. däremot FBK hade ju mer tanke bakom sina skott med att tänke ett steg längre. Fasth tvingas till parad, AIK-back orkar ej stå emot och 2 FBK:are mot mål direkt. Detta spel var HV långt ifrån och kunde därför "spela upp sig". Vad gäller grundserien i stort sett så ja, Fasth är grym, men inte VM-målvakt ännu. Längtar till den dagen han möter Kanda oh my god vad jag ska mysa. Fasth kommer oftast att åka mot spelarna för att Kanada småthafsar med "The mentalist" .

    SvaraRadera
  2. Det är ju för att Daniel var så bra under grundserien som jag rankar honom så lågt i slutspelet. Jag såg ju matchen på hovet när Djurgården vann skotten med typ 189 - 12 men HV matchen med 2-1 tror jag det var. Daniel Larsson är en GRYM målvakt. Lika bra som Fasth, men han blev psykologiskt misshandlad av Janne Karlsson och kom inte upp i sin vanliga standard.

    Jag tror Viktor Fasth skulle klara av ett VM, han klarade ett slutspel helt utan problem. Trots att HV försökte störa honom med pååkningar. Han var iskall och åkte ned i hörnet. Samt i ett VM kommer han ha bra backar framför sig.

    Så jag vidhåller att Fasth just nu är given VM-etta!

    SvaraRadera
  3. Att inte Nihlstorp är med på din topp-8-lista är ett mystrerium för mig. Innan han fick sin hjärnskakning nu på slutet så hade han 7 matcher med en räddningsprocent på över 95%.

    Att sedan inte lira en enda match på över en månad för att sedan dra 96% i en slutspelsmatch säger ganska mycket om vilka enorma kliv han tagit som målvakt den här säsongen. Han har flera gånger under våren varit betydligt bättre än Salák.

    Tror iofs som du säger att du helt enkelt inte sett Christopher spela, eftersom du har Greiss med på listan istället...

    SvaraRadera
  4. Nja jag tyckte att en match var lite för lite. Jag har med HV71:s målvakter för att HV spelade fyra matcher och dom delade på dom. Men Nihlstorp har bara stått en. Han gjorde det grymt bra vilket jag skrivit om. Men ja, jag tyckte det var för lite...

    SvaraRadera