söndag 10 april 2011

Intervju med Frölundas Magnus Hellberg

Har ju sett Almtuna några matcher i år och blivit imponerad av Magnus Hellberg. När han sedan också blev klar för Frölunda så tyckte jag det var dags ta ett litet snack med honom och få svar på lite frågor. Så här kommer en liten intervju med Magnus.

Förra året PW och i år du, vad är det som hjälpt två unga Almtuna målvakter få sina genombrott på två säsonger?

Micce Andreasson skulle jag säga, han är en otroligt bra målvaktstränare som vågar lyfta fram och satsa på unga målvakter.

Frölunda nästa säsong, hur mycket har Micael Andreasson övergång med ditt val att göra?

Absolut är det en bidragande faktor till varför jag valde Frölunda men det är många faktorer som spelar in. Frölunda kändes som det bästa alternativet trivselmässigt och utvecklingsmässigt. Dom ger en alla förutsättningarna till att utvecklas, deras anläggning är otroligt bra.

Känns det bra och kanske lite tryggt att ha Micael med dig även nästa säsong?

Det känns riktigt bra! Jag och Micce har haft ett bra samarbete tidigare och att jag nu får fortsätta utveckla det vi byggt upp innan känns jätte bra, även en trygghet eftersom vi vet var vi har varandra och känner varandra väldigt väl.

Att se PW lyckas så bra i Timrå fick det dig att känna dig säkrare på att välja elitserien inför nästa säsong och inte utvecklas vidare en säsong till i allsvenskan?

Ja lite tror jag även fast jag inte tänkt konkret på det.

Hur känns det att spela i Frölunda nästa säsong och ta över efter målvakter som Henrik Lundqvist, Tommy Salo och Johan Holmqvist?

Det känns hedrande. Alla dom ovannämnda är/har varit stormålvakter och att få spela i samma klubb som dom känns otroligt roligt.

Vad är dina största styrkor som målvakt tycker du?

Jag skulle säga att mina största styrkor är att jag är lugn hela tiden, utnyttjar min storlek och är placeringssäker. Har rätt långa ben och är vig så kan även göra ”panik” räddningar om det skulle behövas haha.

Vad tycker du att du behöver jobba mer på och bli bättre på?

Jag måste framförallt bli starkare i bål och ben, vilket jag kommer lägga mycket fokus på i sommar. Micce och jag har lagt upp en långsiktig plan som vi följer och tror på. På isen känner jag att jag har fått en bra grund att stå på, så där blir det nöta mycket små detaljer och vara konsekvent hela tiden. Goda dagliga vanor!

Vad har du för personliga mål inför den kommande säsongen?

Mycket speltid, helt klart. Jag ska jobba stenhårt varje dag och göra mitt bästa. Då vet jag att jag har en bra chans!

Hur mycket och hur ofta jobbade du med Micael i år, hur mycket tid fick du för målvaktsträning?

Vi hade alltid tid till målvaktsträning efter ispasset med laget så det var perfekt. Micce kollade alltid på träningen och såg han att jag behövde jobba på något så nötte vi det efter träning i lugn och ro.


Jag tycker det är roligt att läsa våra unga målvakters svar, dom är såm grymt medvetna om vad som krävs för att lyckas och villiga att satsa för att lyckas, dom är också medvetna om sina styrkor och saker dom är mindre bra på. Något jag tror är väldigt viktigt för att lyckas. Känner du till dina styrkor kan du försöka utnyttja dom och få spelarna att skjuta just där. Vet du om dina svagheter kan du träna hårdare på det.

Jag gillar också att dom flesta unga målvakter visar prov på en stor ödmjukhet. Något jag tror ökar ens chanser att lyckas. Även Magnus visar upp en stor ödmjukhet.

Jag tror ju Magnus kommer lyckas i år och vara en viktig bit i Frölundas generationsväxling och en viktig bit i deras lagbygge för att åter bli ett ledande lag i Svensk hockey.

Vi ser här bevis på att lag tjänar på att ha "rätt" målvaktstränare. I detta fall plockade Frölunda in Almtunas målvaktstränare Micael Andreasson något jag tror och även Magnus säger hade stor betydelse i hans val av klubb. Målvaktstränarna tror jag får en viktigare och viktigare roll i klubbarna, dels för att klubbarna fattat att dom är viktiga, men också för att jag tror samarbetet målvakt - målvaktstränare blivit bättre, viktigare och går lite djupare idag än förr.

Jag kommer följa Magnus lite extra nästa säsong och tycker det ska bli spännande att se hans spel utvecklas.

Jag vill tacka Magnus som tog sig tid och gav bra och informativa svar.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar