söndag 29 april 2012

Tavla eller ej?

Jag såg två matcher igår, först Sverige - Ryssland och sen på kvällen New York - Washington. Så fick se två av våra bästa målvakter i Viktor Fasth och Henrik Lundqvist. Ja för att inte säga dom två bästa i alla fall. Defenetivt den bästa i alla fall.

Men en sak jag tänkte på var i alla fall hur kommentatorerna inte riktigt kan målvaktsspel. Viktor Fasth släppte ett mål i bortre krysset skjutet ur väldigt dålig vinkel. Ett bra skott, hårt och det satt stolpe in. Där sa dom inget alls om en tabbe. Jag tror ju Viktor själv grämer sig över den.

Viktor blev ju lite fångad mitt i en rörelse, han var på väg ned i en sms för att täcka isen, men skottet kom precis i rörelsen som Viktor kanske gjorde lite tidigt, och då försökte han ändra till en butterfly men kom då "ur" vinkeln och kom ned längst med mållinjen och släppte den över/bredvid axeln. Hoppas ni som inte såg målet är med.

Jag tycker ju Viktor ska ha den, och att han tjuvade lite och kom på mellanhand. Ingen megatavla men ändå en liten. Något som kommentatorerna inte reagerade på, Rehnberg nämnde det lite senare. Men där ett hårt skott som sitter högt stolpe in. Då är det som att det automatiskt blir ett svårt skott.

Sen på kvällen släppte Henke ett skott mellan benen, det var en lång sidledsförflyttning efter en bra pass innan. Men Henke var ju med och på plats och så gick skottet ändå in mellan benen. Jag skulle inte kalla det en tavla, men jag tror gärna Henke fått ta den en gång till. Inget där heller om billigt mål, jag kan ju tycka det blev lite billigt. Visst sjutton är det en riktigt lång pass innan men Henke står ju rätt långt in och förflyttningen blir inte så lång, och han är där i tid. Men pucken slinker in mellan benen.

Så två mål, som få reagerar på som en tavla av målvakten då det ena sitter stolpe in i krysset och det andra görs efter en sidledsförflyttning. Men ja, är en lång sidledsförflyttning alltid en ursäkt för insläppt mål? Vad tycker ni?

I övrigt får jag ju lov att säga att Henke är rätt het just nu! Jag håller ju tummarna så hårt jag kan för att Henke ska plocka hem både Venzia och Hart! Hur coolt vore inte det!?

Ikväll blir det att följa Mr Universe och se om han knäpper mig duktigt på näsan!

Vi hörs!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att Fasth nog borde ha tagit den pucken maa vinkeln. Hade skottet kommit mer framifrån hade ett mål i sista maskan varit mer förståeligt.

    Målet som Lunkan släpper vete tusan. Visst är det inte otagbart men det är en lång förflyttning och en styrning/one-timer som sitter perfekt. Ett acceptabelt mål att släppa tycker jag.

    Enroth har inget vidare flyt nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig!

      Fasth är en liten tavla, samtidigt ett perfekt skott. Men han ska ta den.

      Lunkans är ingen tavla, men tror gärna han skulle fått en chans till på den. Irriterande släppa in när man är där.

      Radera
  2. Nu såg jag bara landskampen och håller med dig. V Fasth hamnar helt ur vinkel för att han tjuvar. Dessutom tycker jag att många av våra inhemska målvakter spelar med armarna alldeles för låsta mot kroppen. Vrid upp plucken 90grader o fram med armbågen från kroppen, då kan det finnas en chans att klara Fasths läge...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut skulle man ha störra chans då, men jag är för att ha låg plock. Dels så tycker jag det är lättare rädda uppåt med plocken än nedåt. Sen har man hög plock så täcker man över ribban i många lägen.

      Dock kan man ju ha en rörlig plock som man höjer sänker beroende på vart pucken är.

      Radera