fredag 11 mars 2011

Intervju med Janne på HockeyMonkey om målvaktsutrustning

Eftersom jag på alla camper får en massa frågor om vilka benskydd som är bäst, och vilket kombinat som är det bästa, och då mina sista benskydd var ett par Koho som jag ärvde av Tommy Söderström så har jag inga bra svar på dom frågorna...

Så jag gjorde det enda rätta och skickade iväg ett mail med lite frågor till dom som borde veta, HockeyMonkey.eu och ställde lite frågor om utrustning och vad man bör tänka på när man ska köpa nytt. Fick även lära mig en del, det har tydligen hänt en del och utvecklats en del dom sista tjugo åren...


Vad är viktigt att tänka på då jag ska köpa nya benskydd, både gällande märke och passform?

Det första man bör fundera på är ifall man skall ha ett mjukt och följsamt skydd eller ett styvt och kantigare skydd, och det bestämmer man själv, helt enkelt en smaksak.
I dagsläget så har de flest märkena två eller fler typer av skydd för att kunna erbjuda alla målvakter något som passar just dem.

Men det som är viktigast av allt är att man köper rätt storlek, vet inte hur många gånger man sett en målvakt med alldeles för stora benskydd, spelar ingen roll vilken ålder eller nivå, men det händer allt för ofta att man köper för stort. Vi på HockeyMonkey.eu är väldigt noggranna med att förklara just detta för kunden, vi har absolut förståelse för att killarna och tjejerna växer, och tar absolut hänsyn till detta, men det är viktigt att målvakten kan använda skyddet från den dagen de får hem paketet eller går ut ur butiken.

Har ni några bra skötselråd kring just benskydd som får dem att hålla längre?

Det största misstaget de flesta gör i dagsläget är att man inte ser efter skyddet. Skyddet behövs inte smörjas med något, utan det man bör hålla koll på är att skruvarna sitter fast, hålla kolla på ifall några sömmar håller på att släppa. Men viktigast av allt, se till att fixa det direkt, så att det inte blir värre.
Alltför många tro att skyddet skall ”laga sig själv” men det gör den tyvärr inte. Vi har all förståelse för material fel kan uppstå, och hjälper gärna till med detta, men kan garantera att kunden kommer att vara mycket nöjdare med sitt köp om man bara håller efter sakerna.

När det gäller handskar, vad är viktigt att tänka på när jag ska köpa ny plock och klubbhandske?

Hitta en handske som känns bra på handen, en del vill ha en handske som man lätt kan stänga, andra vill håva in pucken. Men något som är viktigt är att hitta en handske som sitter bra på handen, alltså inte stressa med att kliva upp på en SR eller Int för tidigt.

Hur ska jag sköta mina handskar för att få dem hålla längre?

Här gäller samma sak som på benskydden, håll efter din utrustning och se till att den är fräsch, häng upp på tork och se till att handskarna inte ligger i kläm så att den inte får en konstig form.




Kombinat, vad ska jag tänka på när jag köper nytt kombinat?

Viktigast när du köper är ett kombinat är storleken och att du får rätt typ av skydd, beroende på nivå och ålder.

Skötselråd kring kombinat?

 Se till att hålla efter ditt kombinat, låt det torka ordentlig och håll koll på trådar som har en förmåga på att släppa ibland, det är ju trots allt det skydd som det dras och slits i mest.

Vad har jag för möjlighet att prova skydden hos er? Finns något sätt att prova skydd på ett hyfsat realistiskt sätt?

Tyvärr så har vi ingen möjlighet i dagsläget att låta våra kunder ta ut ett skydd att prova på is. Det vi har lagt fokus på är att ha kunnig personal, allt från killar som har spelat på topp nivå i Sverige och de som fortfarande tränare målvakter, som kan hjälpa till att hitta det som passar just dig.
På målvaktsavdelningen så har vi en stor yta för målvakten att ta på sig all den utrustning som han eller hon vill (till och med skridskor) och röra sig ganska så fritt för att kunna känna på de produkterna skall provas. Känns grejerna bra på golvet så kommer det bara att kännas bättre på isen, vi målvakter är som ”fiskar på land”.

Vilka märken säljer bäst och mest hos er då det gäller målvaktsskydd, benskydd, handskar, kombinat, skridskor?

 Reebok och Bauer är de två största märken på marknaden och lika så hos oss i butiken.




Är det något av era märken ni tycker har bättre kvalité och hållbarhet?

I dagsläget när mycket tillverkas i Asien där man spara in på materialet för att hålla ett bättre pris så håller grejerna ungefär 1säsong, beroende på ålder och antal timmar på is.
Vill man ha ett skydd som håller bättre och längre så får man kolla på PRO skydden, tillverkas i de flesta fallen i USA/Kanada (i vissa fall i Asien, fast med ett kraftigare material).
Men vi skulle väl rekommendera kunderna som fortfarande växer att kolla på Asien skydden, som blivigt mycket bättre sedan man flyttade över produktionen dit. Mycket på grunda av att man just växer och oftast ändå behöver byta till varje säsong, vi pratar ändå dubbla pengen för ett PRO gentemot ett enklare senior skydd.

Vilka allmänna tips skulle ni vilja ge när jag ska köpa ny målvaktsutrustning?

Viktigast är att man kommer i kontakt med kunnig personal, stressa inte med ett köp, och var ute i god tid. Kom helst lite innan ni växt ut ur skydden, skapa er en uppfattning om vad ni vill ha för typ av skydd och ta reda på vilken storlek ni skall ha. Allt detta underlättar er nästa köp, och minskar risken för ett felköp som ni sedan inte alls blir nöjda med.





Där fick ni Janne på HockeyMonkeys tips och råd hur ni ska tänka då ni köper era nya skydd men också hur ni kan sköta skydden så dom håller så länge som möjligt. Just det där med skötsel är ju grymt viktigt och som jag ser det en del av förberedelserna. Du ska inte upptäcka precis innan match att en rem i benskyddet är trasig eller att en skruv i gallret lossnat. Du bör alltså ha dom verktyg du behöver i trunken samt lite extra delar. Så du slipper stå över en match eller ha ett störningsmoment när du är på isen.

Det är ju också viktigt då ni köper skydd, att testa så mycketd et går, fråga massor av frågor. men viktigast köp dom skydd som passar dig bäst och som känns skönast. Inte dom skydd din idol har, för det är ju inte alls säkert dom passar dig bäst!

Det med storleken håller jag med Janne om, det är ofta man ser mindre målvakter med för stora skydd, som hämmar deras möjlighet at röra sig smidigt och snabbt. Sen förstår jag ju också att det kan bli dyrt köpa nya skydd varje säsong när killarna växer...

Jag har ju aldrig varit på HockeyMonkey, men om jag blivit insläppt där då jag var aktiv så hade jag kunnat spendera en hel dag med att prova och testa utrustning. Vilken affär, den har ju ALLT!! Som det känns även kunnig personal, så det kan säkert vara värt åka några mil extra för att handla sin utrustning där!

Jag tackar Janne på HockeyMonkey för dom bra och informativa svaren!




Har du några bra tips när du köper ny utrustning eller hur du sköter den du har?
Vi hörs!

6 kommentarer:

  1. Mask? Tips om
    Det? :) Finns en
    Hel del modeller att välja mellan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har dålig koll där. Bästa nog att ringa eller besöka säljställen och prova och fråga dom som jobbar där.

      Radera
  2. hur ska man veta vilken storlek man ska ha på benskydd jag är 187 cm lång tror du jag kan ha benskydd som är storlek 34+3 ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju tyvärr inget bra tips att ge dig. Sen är det ju också väldigt personligt vilken längd du vill ha på benskydden. Testa ringa tex hockeymonkey och prata med dom.

      Radera
  3. Undrar vart ligger HockeyMonkey i sverige finns det i karlstad eller vet ej?

    SvaraRadera