fredag 11 mars 2011

Mina fem NHL favoriter

Fick en kommentar från Niche som ville jag skulle skriva ett inlägg och ranka NHL målvakter. Göra en lista helt enkelt. Det var ju ett tag sen jag gjorde någon lista, och det är första gången jag får ett önskemål från en läsare om ett inlägg och då blev jag ju så smickrad att jag känner mig tvungen. ;-)

Dock så har jag inte sett alla NHL målvakter för att kunna göra en lista sen tycker jag det är svårt att lista målvakter. Men jag ska göra en topp fem lista med mina favoriter med en liten motivering. Sen ser jag gärna era listor bland kommentarerna!

1. Henrik Lundqvist, New York Rangers: Motivering överflödig, svensk, grymt bra, lugn, stabil. Jag gillar Henrik och har gjort det sen jag såg honom i Frölunda första gången. Har utvecklat sin stil och anpassat sig till NHL. Har flest nollor i år med nio stycken, i ett av NHL:s sämre lag.

2. Carey Price, Montreal Canadiens: Gillar Carey Price stil, lugn och tekniskt duktig. En butterflymålvakt ut i tårna. Med härligt rörelsemönster. Det ser så enkelt och lätt ut när Price rör sig. Har nog snudd på i alla fall, lyckats fylla fansens tomrum efter Patrick Roy.

3. Marc-Andre Flerury, Pittsburgh Penguins: Ytterligare en rätt extrem butterfly målvakt, men även här med bra teknik och en stil jag gillar. Efter dokumentären 24/7 Road to Winter Classic, där Pittsburgh har en strafftävling och han kallar Jordan Staal för "you fuck face" och hoppar och viftar med armarna... En sån kille måste man ju gilla...

4. Tim Thomas, Boston Bruins: Inte alls en butterfly målvakt, mer än slänga sig stå på huvudet ta pucken så som det blir målvakt. Nej nu var jag orättvis mot Tim, men han har ju sin egen stil. Men är en jävel på att rädda puckar och gör ett gäng grymma tv-räddningar per säsong. Hur kan jag inte gilla en sån kille?

5. Anders Lindbäck: Nashville Predators: En ung Svensk målvakt, butterfly målvakt som länge stod i skuggan av Jacob Markström. Men flyttade lite norrut tillTimrå och klev fram ur skuggan. Har tagit plats i NHL före Jacob och fått spela ett gäng matcher då pekka Rinne varit skadad, och gjort det riktigt bra. Att han svarade på mitt mail med en intervju gjorde ju inte saken sämre.

Det är min lista med mina favoriter inte dom fem bästa målvakterna kanske men personliga favoriter, dels på grund av teknik och stil men även keeprar jag tagit till mig bara av olika anledningar.

Så vilka är dina favoriter?

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Min lista:
    1.Carey Price
    2.Jonathan Quick
    3.Henrik Lundqvist
    4.Roberto Loungo
    5.Marc-Andre Fluery

    Sen undrar jag när jag sett highlights på NHL målvakter så släpper många väldigt lätta mål vad kan det bero på? Tycker framför allt Lundqvist gör det./ Niche

    SvaraRadera
  2. Svårt att svara på, då jag inte vet vilka mål du tänker på. Dock är dom ju bra att skymma målvakterna i NHL, dom skjuter bra och dom skjuter i skymda lägen.

    Men sen är ju NHL målvakter bara människor dom också...

    SvaraRadera