onsdag 9 mars 2011

Varför blev det som det blev

Satt och tittade på Luleå - Djurgården igår. En match med bra försvarspel och två riktigt bra målvakter. Kanske inte så super underhållande. Men hey det är slutspel och då är det alltid kul ju!

Anders Nilsson var riktigt bra igår, men gjorde ju en jätte tavla! När han släpper in 1-1 pucken med två minuter kvar i armhålan, ett flippskott två meter utanför blå.

Jag har sett målet några gånger nu, och ja det är ju självklart en tavla inget att snacka om inga ursäkter. Felet jag tycker Anders gör, är att han varken kommer in i skottlinjen eller agerar bort pucken. Så han varken täcker/blockar den eller stöter undan den. Det blir något mellanting där han kommer in till hälften i puckbanan och måste även stöta bort den och då trillar den in mellan arm och mage.

Jag skulle tro han får för mycket tid på sig och slå av reflexen och börjar tänka på hur han ska rädda pucken. Lite som owuyas miss mot AIK i derbyt där jag tror han började tänka för mycket då han stod med pucken. Målvaktsspel handlar ju mycket om reflexer blixtsnabba beslut och spela på intuition. Får man för mycket tid är det lätt det blir något mellanting och pannkaka av allt.

Skönt för Anders Nilsson att det redde upp sig och Luleå kunde vinna i Sudden, hade nog inte känts så kul ha släppt den i en match som Luleå ändå kontrollerade och sen torska i sudden. Det hade varit en match dör jag hade kunnat hålla med om att en målvaktstavla var med och avgjorde matchen...

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar