onsdag 9 mars 2011

Jobba hårdare på sargreturer

En sak jag tänkt på då det gäller målvakter i alla åldrar och på alla nivåer. Är att många är lite slöa och inte uppmärksamma då det gäller sargreturer. Att målvakten slappnar av lite för mycket då skottet gick utanför.

Man ser pucken gå utanför, blir kvar en liten stund i butterfly. Sen börjar man resa sig och ska förflytta sig efter pucken, och ofta blir det väldigt bråttom om det blivit en sargretur och dom får göra en panik räddning och är då inte alls samlade och på tå inför en eventuell till retur.

Jag tycker det är konstigt att målvakter bara för pucken går utanför slappnar av lite och kanske inte går 100 %. För som sagt, det är ofta det blir väldigt stressat då det blir en sargretur. Målvakten får panik trycka sig ned mot stolpen där pucken studsar fram.

Jag tycker inte det ska behöva vara så, alla vet att sargreturen kan bli farlig och jag tycker ju att målvakterna ska jobba klart på pucken 100 % tills den är borta helt.

Så tänk på det när du tränar jobba klart på ALLA puckar, vare sig det blir retur från dig eller sargen eller om pucken går utanför. Det är så grymt viktigt för att vara på plats i tid och ge sig själv chansen att ta andra puckarna!

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Vad tycker du om Jonathan Quicks stil? och kan inte du göra en lista på NHL bästa Målvakter och i Elitserien i din blogg?/Niche

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt inte sett Quick spela. Mer än på några highlights, så det kan jag inte riktigt uttala mig om.

    Kanske kommer det någon dag. Lite knepigare än svenska dock då jag ser dom svenska målvakterna så mycket mer.

    SvaraRadera