tisdag 10 april 2012

Intervju med Tim Sandberg om att ha en tuff säsong

Det är ju inte alltid hockeylivet är som man vill att det ska vara. Någon som fått uppleva det i år är ju Djurgårdens Tim Sandberg. Som efter bra inhopp förra säsongen fick chansen som tvåa i DIF efter Gustaf Wesslau i år. Efter en bra försäsong fick Tim chansen i omgång fyra mot Luleå där det blev 2-5 förlust och en tung match både för Tim och för Djurgåden.

Efter det fick inte Tim fler chanser i målet utan Wesslau stod 61 raka matcher. Jag personligen tycker ju det är konstigt. Dels tror jag ju även om Wesslau sagt han gärna spelar mycket och inte har något emot det att han mått bra av att få vila lite. Jag tycker ju tex inte han kom upp i lika bra spel i kvalserien som i Elitserien. Nu är det ju inte alls säkert han spelat bättre av att få vila.

Men jag förstår inte ändå, om nu inte Djurgården trodde mer på Tim än så. Varför kontrakterades han i så fall? Nej trist och konstigt tycker jag.

Dock är det ju om än en man inte vill uppleva så en upplevelse och erfarenhet som man måste försöka göra det bästa av. Jag skickade iväg ett mail till Tim med lite frågor som han tog sig tid att svara på.

Hur har säsongen varit mentalt i år? 

Hela säsongen har ju varit väldigt tuff både för mig personligen men framför allt för laget. Vi hittade tyvärr inga vägar för att vinna matcher och att stå på sidan och titta på hela tiden har självklart varit väldigt frustrerande.

Hur motiverar du dig att träna vidare och hela tiden ge allt?

Jag har bara fortsatt fokusera på mitt spel och jobbat väldigt hårt varje dag för att ge mig själv förutsättningar för kommande matcher och säsonger. Något annat har inte funnits i mitt huvud.

Känner du att du blev väl hårt "dömd" av en mindre bra insats, och aldrig egentligen fått chansen visa vad du går för?

Under försäsongen hade jag en bra känsla med bra spel på isen i ryggen, sen valde Hardy att gå med Gustaf de sista matcherna i Trophy. Sen fick jag stå match 4 i Elitserien, vi förlorar mot Luleå borta med 5-2. Efter det fick jag inte starta en enda match på 61 matcher, något mer än så behöver jag inte säga.

Jobbar du något med det mentala?

Inget mer än att bolla tankar och sådant med nära och kära. Så inget professionellt. Skulle dock gärna testa det.

Har du någon gång under säsongen känt "fan nu skiter jag i det här?"

Absolut inte, när jag var yngre så sa alltid min kloka farmor "Ge aldrig upp" och det kommer jag aldrig göra. Nu är man en erfarenhet rikare och det gäller att ta lärdom och blicka framåt.

Jag har hört att du är en av dom som tränar hårdast i DIF, mycket extra gym tex. Har det alltid varit så eller har det varit ett sätt att visa dig själv och coacherna du är redo och att du ger allt?

Det funkar ju så att om du inte spelar matcher så får du se till att behålla styrka och uthållighet på annat sätt och därför har jag kört relativt mycket extra gym osv under is-säsongen. Coacherna sitter i sitt tränarrum och inte på gymmet så dom bryr sig nog inte, däremot för en själv är det viktigt med självdisciplinen, har du inte den kommer du ingenstans i den här branschen.

Foto: Niklas Persson

Har du några tips till unga killar och tjejer där ute som är 2:a och inte får spela mycket?

Fokusera inte på vad andra tycker eller vad folk säger om dig negativt, det får en bara att känna sig mindre och mindre. Fokusera istället på att alltid tävla hårdast och målinriktat, sätt upp mål vad du vill förbättra och jobba mot det. Och sen det viktigaste, sluta ALDRIG tro på dig själv, för om du inte gör det, vem ska då göra det?

Hur ser framtiden ut för dig Tim? Blir du kvar i DIF eller blir det något annat?

Jag har inget svar på det än, Denna gång ska jag känna att klubben vill satsa på mig till 100 % och att jag är där för att vara en viktig del av laget. Nu jag ska utvärdera denna säsong, slänga den åt fanders och komma tillbaka bättre än någonsin i slutet av Juli oavsett var jag än spelar.

Mycket kloka och ärliga svar av Tim. Han sätter fingret på en del saker som jag tycker är grymt viktiga i en situation som Tim hamnat i. Dels att fortsätta ha diciplin och träna på om möjligt ännu hårdare. Att inte sluta tro på sin egen förmåga. Att utvärdera säsongen även om det varit en skitsäsong.

Bra tips och bra ord för er som kanske har en tung säsong och inte får spela så mycket som ni vill.

Vill tacka Tim som tog sig tid och svarade på mina frågor även om dom inte var så roliga den här gången!

Passar också på att önska Tim lycka till nästa säsong var han än spelar.

Vi hörs!

3 kommentarer:

  1. Intervjua Ebbe Siönäs i AIK, en annan ung talang!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ebbe har under säsongen vad jag har sett inte varit så märkvärdig, han har dock varit bra i landslag osv. men inte när själva klubblaget har behövt honom så har inte varit så imponerande..

      Radera