lördag 14 april 2012

Intervjuserie om hur det började med Jonathan Bjurö

Som det ser ut just nu kommer idag sista intervjun med hur det började. Idag Med Jonathan Bjurö.

När började du med hockey?

Jag började spela hockey när jag var 6 år gammal i Jonstorp utanför Ängelholm.

Höll du på med flera sporter då du var liten?`Vilka?

Jag höll på med en del sporter när jag var liten, jag testade runt innan jag fann den största glädjen i ishockeyn. Jag spelade fotboll, golf, tennis och hockey. Förutom hockey som jag kände va roligast hela tiden tyckte jag att tennisen var rolig men hockeyn var nummer 1 väldigt tidigt för mig.

När började du satsa på enbart hockey?

Jag ville hela tiden bli något inom hockey, målvakt som utespelare. Det var min dröm, men jag la ner all tid på hockeyn när jag var ca 13-14 år.

Vad hade du för inställning till hockeyn när du var liten 9-12 år?

Då var hockeyn höjdpunkten, det var de man såg fram emot, träningar efter skolan och matcherna på helgerna! Jag drömde om NHL och jag ville bli bäst.

När började elitsatsningen? 

Jag fick känna på alags hockey i tidig ålder, jag var med Jonstorps Alag när jag var U16 spelare. Efter det fick jag chansen i AIKs hockeygymnasium och vid den tiden började nog den ordentliga satsningen, jag har hela tiden velat bli bäst men de var i den åldern som man försökte sätta dom orden till handling mer och mer.

Fanns det tid för spontanidrott? Vilka höll du på med?

Jag spelade väldigt mycket landhockey, blev varje helg med antingen kompisar eller min bror.

När började du stå i mål? Stod du ”bara” i mål direkt eller altenerade du?

Jag ville bli målvakt ganska tidigt och ville alltid stå i mål på landhockeyn. Tjatade mig till att få stå en träning för första gången i U9. Sen alternerade jag och en annan varannan träning osv för att inte ställa sig i mål direkt vilket inte jag tycker man ska göra. Då missar man mycket i spelet och skridskoåkningen som är väldigt viktig som keeper.

Hur var dina föräldrars inställning till sport och hockey? Ville dom du skulle prova allt du ville?

Mina föräldrar har varit väldigt hjälpsamma med t.ex. skjuts, till och från träningar. Allt jag har velat testa på har jag fått göra och utan dem hade jag aldrig varit där jag är idag.

Hade dom några krav på dig i ditt idrottande?

De enda krav var att i unga år att skolan skulle gå först, gjorde jag inte den ordentligt så fick jag inte träna heller. De har hjälpt mig och sporrat mig för att bli en bättre målvakt så inga krav inom ishockeyn har jag aldrig haft.

Vad tyckte dom om att du valde att bli målvakt?

De har inte tyckt någonting utan alltid stöttat mig i med och motgång vad jag än har gjort.

Vilka råd skulle du vilja ge till unga killar som vill bli målvakt?

Mitt råd är att ställ dig inte i mål de första du gör utan alternera så länge de går, de tror jag är väldigt viktigt. Håll på med så många idrotter som möjligt för du har alltid nytta av något i någon annan sport. Att säga någon ålder är fel utan du känner själv när de är dags att göra ditt val. Glädjen och där du känner passionen, de är den sporten/positionen du ska satsa på!

Tackar Jonathan för att han tog sig tid!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar