söndag 8 april 2012

Intervjuserie om hur det började med Johan Gustafsson

Idag kör jag vidare med intervjuserien om hur det hela började. Idag med Luleås Johan Gustafsson.

När började du med hockey?

Jag börja spela när jag var 8 år ungefär!

Höll du på med flera sporter då du var liten?`Vilka?

Ja, när jag var liten spela jag bandy och simma också! Och fotboll höll jag på med tills jag var runt 13!

När började du satsa på enbart hockey?

Efter jag la av med fotbollen satsade jag stenhårt på hockeyn, de gjorde jag egentligen från första början men jag tyckte fotboll va roligt, och såg de som en bra försäsongsträning!

Vad hade du för inställning till hockeyn när du var liten 9-12 år?

Svårt att svara på men jag har alltid hatat att förlora, och de gjorde jag då med. Så inställningen va alltid att vinna till vilket pris som helst.

När började elitsatsningen? 

Den börja väl på allvar när man kom till hockey gymnasiet, för min del när jag flytta till karlstad

Fanns det tid för spontanidrott? Vilka höll du på med?

Ja vi var alltid ett gäng som spela streethockey på gatan, och de gör vi än idag när alla är hemma och vi får chansen att spela mot varandra! Men när vi var mindre var vi alltid ute på gatan och spela mot varandra.

När började du stå i mål? Stod du ”bara” i mål direkt eller altenerade du?

Jag var kanske 10, 11 när jag bestämde mig för att de va just de jag ville göra. Jag kände tidigt att de var något för mig.

Hur var dina föräldrars inställning till sport och hockey? Ville dom du skulle prova allt du ville?

Mina föräldrar har alltid stöttat mig i allt jag gjort. Såväl inom idrott som utanför. Dom ville att jag skulle prova på de jag tyckte va kul, pappa har varit simmare så kan tog med mig på de, men jag insåg ganska snabbt att de var hockey som jag tyckte var roligast!

Hade dom några krav på dig i ditt idrottande?

Nej de har dom aldrig haft. Bara att jag skulle ha roligt med de jag gjorde.

Vad tyckte dom om att du valde att bli målvakt?

Dom stötta mig i de, pappa var matrialare i laget när vi var små, så han var med överallt! Iochförsig är både mamma och pappa med överallt nu med, och kollar på alla mina matcher.

Vilka råd skulle du vilja ge till unga killar som vill bli målvakt?

-

Tackar Johan som tagit sig tid att svara på mina frågor.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar