måndag 14 februari 2011

Intervju med Anders Lindbäck

Jag tycker ju att Anders Lindbäck gjort det grymt bra i NHL i år. Lämnade Timrå efter en väldigt bra säsong i Elitserien för att försöka ta en plats i Nashville. Jag ska vara ärlig och säga att jag trodde han skulle få börja i farmarlaget men att han skulle få chansen under säsongen. Det gick dock bättre än så.

Jag skickade ett mail till Anders med lite frågor, som han svarade på.

Håll till godo:

Blev du något förvånad när du tog plats i Nashville direkt utan något spel i AHL innan?

Jag vet inte om jag blev förvånad, jag hade som mål att ta andra spaden eftersom Nashville behövde en billig 2a men att jag skulle få spela så mycket som jag har gjort är väl kanske lite mer än vad jag hade kunnat tro..

Vad är dom största skillnaderna på spel i sverige och NHL tycker du?

Spelet är framförallt snabbare och spelarna skickligare. Sen är det lite annorlunda vinklar i och med dom mindre rinkarna.

Vad har varit svårat att ställa om/vänja sig vid med spel på liten rink och i NHL?

Jag har jobbat mest med spelet med klubban. Eftersom rinkarna är mindre kommer puckarna fortare ner runt sargen och man har mindre yta att spela på och jag upplever att det är väldigt viktigt att hjälpa till och underlätta för backarna.

Har du behövt ändra din grundstil något?

Jag tror inte att jag har ändrat något speciellt faktiskt.

Hur mycket jobbar du med eran målvaktstränare?

Jag jobbar med våran målvaktstränare Mitch Korn i princip varje dag och kör extra efter träningen..

Skiljer sig sättet att jobba med målvaktstränaren något från hur du jobbade med dom i Timrå och Brynäs?

Det skiljer sig inte så mycket på hur vi tränar här mot hur jag gjorde hemma. Det är ofta korta snabba övningar för att jobba på snabbheten och sånt. Vi kollar även på video efter varje match jag spelar precis som jag gjorde hemma i Sverige.

Hur funkar du och Pekka Rinne ihop? Jobbar ni bra ihop? Kan du lära något av honom känner du?

Jag och Pekka funkar riktigt bra ihop och har blivit bra kompisar på sidan av också. Han är en riktigt bra kille som är väldig proffsig i allt han gör. Jag har lärt mig en hel del av honom och han ger mig rätt ofta tips om motståndare osv.

Känns det som du är nära kunna bli etta i Nashville? Vad känner du saknas för att du ska bli det?

Just nu känns det väl som att jag har en bra bit till att gå om Pekka men jag försöker jobba hårt varje dag och förhoppningsvis så kanske jag kan ta första spaden i framtiden.

Vem tycker du är världens bästa målvakt?

Jag tycker Pekka ligger högt upp på listan, även Tim Thomas som just nu har en grym säsong. Sen har jag alltid gillat Henrik Lundqvist.

Vilken är den bästa utespelare du spelat mot i NHL?

Svårt att välja bara en men Kane och Toews har gjort några mål på mig, men såklart Ovetjkin, Lidström, Stamkos och Zetterberg, ja det är svårt att bara välja en.

Mycket bra och intressanta svar av Anders, som är ärlig och visar upp en ödmjukhet som jag gillar. Jag tror att då man kommer över som ung rookie och ska vara backup målvakt, att det är bra att komma bra överens med första målvakten för även om man konkurerar om samma jobb så tror jag man kan lära mycket av ettan i laget. Så verkar det ju vara i Anders fall, dom kommer bra överens och hjälper varandra. Som målvakt är det ju extra viktigt då dom enda tre du kan få hjälp och tips av är den andra målvakten och målvaktstränaren.

Foto: Jeff McIntosh

















Jag tackar Anders som tog sig tid att svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar