söndag 13 februari 2011

Tim Thomas

Har just kikat på Detroit - Boston 4-2.

Tim Thomas stod i Boston, Thomas som har över 94 % i räddningsprocent i år. Det är sjukt bra siffror!

Jag kan ju inte annat än att gilla Tim Thomas, han har en stil som ger mig gråa hår. En stil där det känns som allt går på känsla och varje räddning är unik. Så är det ju självklart inte! Men det är inte Tim Thomas jag filmar som underlag för en teori i täcka/blocka. Snackar vi vilja, snabbhet och det viktigaste är att rädda pucken, filmar jag honom hela dagen lång.

Han ligger och sprattlar på rygg, slänger sig som en fotbollsmålvakt och gör den ena konstiga räddningen efter den andra. Men hur fel han än hamnar på första räddningen så är han uppe och på plats för att rädda nästa skott. Han är grymt snabb på att komma upp från isen och tillbaka in i målet.

Tim Thomas som ju spelat i AIK, det är lite roligt att AIK haft Mika Kipprosoff, Niklas Bäckström och Tim Thomas som målvakter. Inga dåliga målvakter alls som spelat i elitserien och AIK.

Vi hörs

2 kommentarer:

  1. Tim, Hasek o Martin B rankar jag bland det bästa som stått i NHL. Alla tre har en "säregen" stil. Inte det vi lär ut att spela blocka/täcka utan de har en känsla som är unik. Det jag tycker man ska lära sig att detta är att om man har en målvakt som har "känslan" så ska man absolut inte försöka ta död på den genom att bara prata blocka/täcka utan odla det han är bra på d.v.s bra händer och bra blick som jag tycker genomsyrar dessa tre herrar.

    Någon svensk motsvarighet tycker jag vi inte har för tillfället, möjligtsvis Stefan Liv men han spelar ett mer täcka spel idag och det såg man inte minst i LG hockey games i helgen.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig! Vi ska inte försöka stöpa ALLA målvakter i samma form.

    Däremot tror jag vi lättare får fram fler bra målvakter genom konsekvent tänket som finns i täcka/blocka. Att man med mindre känsla kan komma lika långt genom att jobba konsekvent.

    Vi har ju också Patrick Roy som varit rätt bra och han var ju lite av en täcka/blocka målvakt.

    Men ska inte tjafsa emot dig då jag ju håller med, får vi fram "känslo" målvakter ska dom få stå på axeln och rädda om dom räddar pucken.

    För i slutändan är det ju just att rädda pucken som är det enda viktiga. :-)

    SvaraRadera