fredag 18 februari 2011

Brist på känsla/spelförståelse gör att du lättare hamnar fel

En sak jag reflekterat på på sista tiden efter att ha jobbat med unga målvakter ute i föreningar och av att se på elitserien på tv, är att målvakter generellt verkar ha svårt med att attackera pucken lagom mycket. Att det är rätt ofta man attackerar lite för hårt och hamnar fel eller att man gör det för lite och hamnar fel.

Jag antar det är här delar av känslan jag pratat om tidigare som är så svår att förklara exakt vad det är kommer in och spelförståelse.

Men har du lite sämre känsla och spelförståelse är det lätt att attackera pucken lite för lite och hamna på mellanhand på ett backskott med folk framför mål. Så du inte kommer ut så pass att du är ivägen för en eventuell styrning, så om pucken tar på någon framför är du helt felplacerad.

Eller att du attackerar alldeles för hårt vid en två mot en, och är helt bortspelad om passen går fram. Där du kanske måste jobba lite längre in i målet.

Jag ser vid rätt många tillfällen på varje träning och matcher på tv att målvakterna hamnar fel inte på grund av att dom placerar sig fel, utan att dom attackerar pucken fel. Om ni såg Djurgården - HV igår 17/2, så gjorde Andreas Falk 2-3 efter 15 sekunder i tredje. Ett handledsskott från blå där Mark i mitt tycke blir kvar lite för långt in i mål, pucken går på Falk framför mål och ändrar riktning och Mark är helt chanslös. Hade han attackerat lite hårdare och kommit ut lite längre hade han haft större chans ta den styrningen. Nu menar jag inte Mark saknar känslan eller spelförståelsen, men det var ett bra exempel på att hamna lite fel.



Foto: Emma Nyström
http://emmaanystrom.blogg.se/

Just vid situationer med mycket folk framför mål tycker ju jag det är viktigt spela aggresivt, för är du för långt in och pucken ändrar riktning blir det grymt svårt att hänga med.

Men det här är ju något som är mycket svårt att lära ut, då det ju inte är samma svar vid varje läge. Det är det jag menar med känslan och spelförståelse. Är man för extrem i täcka blocka så tror jag man har lättare att hamna på mellanhand, både för långt in eller för långt ut i målet.

Vad säger ni, är jag rätt eller helt fel ute?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar