torsdag 11 augusti 2011

En liten intervju med Brynäs Oscar Dansk om steget från Junior till Senior

I min jakt på tips och trix inför steget från junior till senior har jag skickat iväg lite frågor till Brynäs Oscar Dansk som är tredje keeper i Brynäs och redan förra säsongen gjorde några matcher på bänken i Brynäs.

Oscar har jag haft en sommarvecka på SHI och det förvånar mig inte alls att han är med och kör med Brynäs A-lag. Grymt ambitiös och duktig målvakt.

Här kommer hans svar på mina frågor.

Du har ju nydligen tagit steget från enbart juniorhockey till att också spela seniorhockey. Var ligger dom största skillnaderna tycker du?

De största skillnaderna för mig är väll egentligen rutinen som seniorhockeyn har och precisionen i allt på isen. Och att ger man spelarna på den nivån en minsta lilla lucka så är chansen ganska stor att man är rökt som målvakt. Så för mig på träningar speciellt så har jag behövt vara ännu mer fokuserad och på tårna för att stoppa puckar.

Var kände du att du låg längst efter? Fysiskt? Mentalt? Tekniskt?

För mig personligen är det nog lite tekniska justeringar som jag behöver jobba på för bli ännu mer precis och perfekt i mitt spel som är viktigt för att vara på plats som t. ex när skotten avlossas.

Tycker du det är skillnad och i så fall vad och på vilka sätt då du tränar med J20 eller med A-laget?

Jag känner att träningarna med A-laget är jobbigare och mer intensiva. Som sagt så måste jag ha bättre precision med seniorerna på deras träningar. Det märks att dem har ett jobb att sköta varje dag, vilket gör att jag måste vara ännu mer på i mitt spel eftersom jag inte har fullt tagit det steget än. Det gör också att alla på isen blir bättre av varandra.

När du är uppe och kör med A-laget kan du se och lära mycket känner du? Va Niklas och Johan, att se hur dom förbereder sig hur dom tränar?

Jag brukar titta lite grann om det är något speciellt på Johan och Niklas, men inte så ofta. För det mesta fokuserar jag på mitt och det jag behöver bli bättre på.

Får du mycket tips och trix från Niklas och Johan?

Jag har inte varit med så mycket på isen med dom än, fast när vi har varit med varandra så blir det så att man fokuserar på sin egen träning. Oftast vet man själv vad som man lär förbättra. Och är det så att jag vill ha fler ideér då tar jag oftast en diskussion med Pekka.

Vad är största skillnaderna för dig att träna och spela med a-laget mot då du gör det i j20?

Nu har jag ju inte spelat någon a-lags match. Men tempot är högre, samt att precisionen och rutinen på spelarna är sotra skillnader på J20 och seniorerna tycker jag.

Där har ni Oscars syn på vad som varit knepigt och hur det är att ta steget från J20 till A-lag i Brynäs. Det är ju också högsta möjliga nivå i Sverige.

Önskar Oscar lycka till under säsongen och tackar för hans svar på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar