lördag 2 juni 2012

Intervju med domaren Christian Billing

Jag är ju lite nyfiken på hur domarna har det. Eftersom jag råkar känan en av dom vitsvart randiga så skickade jag över lite frågor till honom. Så här kommer en liten intervju med Christian Billing, domarjäeln ;-)

Vilken nivå dömer du på?

Jag avslutade just min första säsong på distriktet i Stockholm och det är mitt fjärde år som domare. Jag är linjeman i div. 3 och de högre juniorserierna. För tillfället.

Hur mycket får man eller får man inte ha kontakt med målvakten i och utanför målgården som utespelare?

Målvakten är ALDRIG tacklingsbar.

Har det någon betydelse för domslutet om det blir tydligt att målvakten förstärker en pååkning/tacklings situation?

Det är en bedömning som görs av den domare och/eller det domarteam som dömer just den situationen.

Tycker du som domare att det är rätt eller fel att målvakten inte är tacklingsbar utanför målgården som puckförare?

Jag som domare tycker ingenting utan gör mitt bästa att följa regelboken och göra korrekta bedömningar i alla lägen. Precis som att spelarna och coacherna gör misstag gör även vi det även om jag försöker minimera dem.

När ni domare står och snackar med målvakterna inför tekningar i zon. vad brukar ni snacka om?

Målvakter och domare är rätt lika. Deras prestation har enormt stor inverkan på matchen. Jag brukar oftast skämta eller berömma målvakten för någon räddning. Många målvakter har för vana att trixa och trolla lite med pucken och ha sin ritual. Jag försöker bara vara ur vägen för det och förbereda nästa nedsläpp.

Hur är stämingen generellt på isen mellan domare och spelare tycker du? Skiljer den sig åt ju högre eller lägre nivå du dömer på?

Det är en enorm skillnad. Ålder, nivå, historik och matchens värde har stor betydelse. Jag försöker visa utåt att jag har roligt och respekterar spelarna, då brukar de göra detsamma.



Jag kan tycka att spelare för lätt (dock utan att veta vad som sägs) åker ut för snack. Hur mycket tycker du en domare ska tåla i stridens hetta?

Det är oftast inte mot mig som de är frustrerade utan det är deras egen prestation.

Tycker du det är rätt och viktigt eller fel och inte så viktigt erkänna då du tar fel beslut i matcher?

Beror helt på situationen.

Hur mycket påverkas man som domare och gör man det ens av hemmapublikens skrik och visslingar?

Vi domare tycker att det är precis lika roligt som en spelare när det är fullsatt och bra stämning. Annars tror jag inte man försöker ta sig "uppåt". Vem vill inte skrinna in på ett fullsatt Hovet eller varför inte Madison Square Garden?

Sådär, då har vi lite svar från en domare hur det är och han tänker kring olika situationer. Jag är inte alls avis på "Mille" domare är inget som lockar. Har ju läst lite i regelboken också och den är ju i mina ögon inte direkt glasklar och enkel att tolka. Mycket bedömningar och inte helt enkelt beskrivna regler...

Tackar Mille som tog sig tid att svara!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar