lördag 2 juni 2012

Sommargäst Mikael Sandberg

Jag har under våren mailat runt till lite olika hcokeyspelare och målvaktstränare och frågat om dom vill skriva ett gästinlägg i min blogg. Jag har fått en del svar och ska idag börja med gästinläggen. Sen blir det kanske ett eller två nya i veckan. Lite beroende på hur många fler som svarar.

Så först ut i sommargästerna blir föredetta Frölunda och Lindköpingsmålvakten och numera målvaktstränaren Mikael "sampan" Sandberg.

100 %

Att göra sitt bästa och ge 100 % på träning är för mig en självklarhet. Det är först då vi blir bättre och utvecklas som målvakter. Det finns dock vissa dagar när man känner sig lite hängig, trött och inte är på topp, vad gör man då? Säg att man en dag känner sig lite hängig och bara är 80 % i kroppen(eller huvudet), kan man inte då köra 100 % av sina 80 % och ändå göra en bra träning som man kan utvecklas av? Klart man kan, kör alltid 100 % på den nivån ni befinner er på just den dagen.

Att alltid göra sitt bästa och att träna så bra som möjligt, blir man då med automatik en bra och framgångsrik målvakt? Jag tycker att det handlar om att nå sin egen högsta nivå och att bli så bra som det är möjligt. Sedan hur långt det räcker i konkurrens med andra målvakter, det är en helt annan frågeställning. Att man efter avslutad karriär kan titta på sig i spegeln och säga att jag gjorde mitt allra bästa och det räckte så här långt…

*

Bra och kloka ord från Micke. Han vet ju också vad han pratar om efter ett tvåhundratal elitseriematcher. Jag tycker han belyser en viktig grej här. Det pratas ju alltid om att ge 100% att vara på topp jobba hårt. Men det går ju liksom inte att vara på topp alltid och jämt. Att alltid vara 100%:ig. Men som Micke säger man kan alltid ge 100% där man är just den dagen.



Jag tackar Micke som ville vara med och tog sig tid att skriva ett inlägg.

Vi hörs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar