måndag 10 januari 2011

Får tänka om lite gällande Greiss, med hjälp av Ladhe

Efter att ha sett Greiss bli bortplockad efter 1.30 minuter i veckan skrev jag ju ett inlägg där jag tyckte det var fel och att det var att halshugga Greiss. Var lite nyfiken om vad Stefan Ladhe tyckte om saken, då han ju jobbat bra mycket mer med A-lag än vad jag har. Han har ju varit i AIK, Färjestad, Leksand och Södertälje samt Danska landslaget och nu i tre kronor. Jag har haft en av Tullinges a-lags målvakter en säsong.

Så jag ställde några frågor om det och här kommer dom med tillhörande svar:

Tänkte höra lite med dig hur du ser på agerandet med att byta ut målvakten efter 1½ minut. Tycker du det är/var motiverat byta målvakt efter så kort tid?

Ja det tycker jag. Alla matcher är unika! I just det här fallet var Greiss tillbaka där han debuterade i elitserien, då släppte han sju och fick ingen rolig start i sin nya klubb. Nu sitter de två första skotten, det första var inte mycket att säga om, det andra skjuts från förlängda mållinjen.

Hur ser du generellt på att byta målvakt? Ger det något i dina ögon? Får man effekten av att väcka laget och att förändra något?

Om coachen byter målvakt visar historien att det många gånger kan väcka laget. Tänker kanske främst på när Finland ledde över Tre Kronor med 5-1, Salo ut, Tellan in, vändning och 6-5. Det är ett av få redskap en tränare har för att bryta nått och "börja om". Däremot ogillar jag skarpt målvakter som byter ut sej själva!

Är det i så fall rätt sätt att väcka laget i dina ögon? Att byta målvakten och "offra" honom?

På elitnivå handlar det inte om att "offra någon" där handlar det bara om att vinna. Målvakten är en yrkesman och har han en dålig dag på jobbet måste den andra målvakten ta chansen och vara på tå när han kommer in. I yngre åldrar ska man som coach tänka ett varv till, vad blir konsekvenserna av bytet...!?

Hur är dina erfarenheter på hur målvakter reagerar på att bli utbytta?

På elitnivå är dom flesta klarsynta. Jag tror inte Greiss tyckte det var fel att bli utbytt, speciellt inte om laget hade vänt och vunnit. Men visst reagerar många och blir förbannade, därför är snacket mellan coachen och den utbytta målvakten viktigt efter matchen.

Här behövde jag ställa en följdfråga:

Men alltså, bör inte en keeper få chansen att ta revansh på ett misstag? 0-2 efter 1.30 är ändå 58½ kvar att hämta igen på...

Jag hade nog föredragt en timeout först.... Men men, jag har heller inte jobbat med a-lag och profisionella spelare. Som du säger är det ju bara vinsten som räknas då.

Tja, det hade nog varit annorlunda om det varit en annan match. Som jag skrev, varje situation och match är unik. Det finns inga standardsvar på vad som är rätt och fel. I just den arenan, mot just SSK i just det målet har han silat in några förut. Viktig match, laget ser att han inte är på, osäkra på om det ska rasa igen. Han brottades nog med dåliga tankar tror jag.

Du tänker utifrån ett synd-om-målvakten perspektiv och det är bra att göra i ungdomsåren och i andra unika matcher men just i detta fall var det inget konstigt, tycker jag.

Han är för jävla bra Stefan!

Efter denna lilla frågestund så förstår jag Czarnecki bättre, jag tycker kanske inte det var helt snyggt eller rätt. Men som Stefan säger det är proffs, det enda som gäller är att vinna. Det är ingen social verksamhet. Men också som Stefan säger det var ett speciellt tillfälle, och lika dåligt det kan ha varit ur psykologiskt perspektiv att plocka honom, lika dåligt hade det kanke varit att låta honom stå kvar.

Jag är numer kluven till vad jag tycker, jag förstår Stefan och Czarneckis tanke, eller Czarnecki vet jag ju inte vad han tänkte. Men jag förstår bytet som kan ha varit rätt. Men jag gillar det ändå inte.

Men som sagt Greiss jobbar som målvakt och tjänar stora pengar på det, då får man kanske ta en och annan törn. Elitidrottsmän har speciella jobb, tänk om du satt på kontoret och chefen kom och sa till dig att du gjorde dåligt ifrån dig på tio mötet och nu ska bli utbytt mot Gustavsson... Tufft!

Jag är kanske lite mycket känslomänniska i den här frågan. Det är nog inte den bästa egenskapen i situationer som den Czarnecki ställdes inför. Inget lätt beslut det heller. Nu torskade dom och jag kan kritisera honom, vilket jag gjort i alla fall. Men, ja jag är ju som jag sagt förut inte facit.

Vi hörs

4 kommentarer:

  1. Hej Niklas Offensiv Hockey 3.0 Adam K och HV71 är på G här igen=)

    En undran. Vad sägs om ett länkbyte?
    Du frå min länk jag din. Deal. Du får stoppa min fart med målvaktsklubban och jag sätter en i krysset bakom dig hihi?

    SvaraRadera
  2. Absolut kan vi länkbyta!
    Skapar en ny katergori bland mina länkar.

    Hockeylänkar och lägger i din där!

    SvaraRadera
  3. Du är utnämnd till Awarden se länk tack

    SvaraRadera