onsdag 12 januari 2011

Intervju med Niklas Åström kring målvaktsbyte

Jag har självklart lyssnat med fler än Stefan Ladhe gällande att byta målvakt. Nu senast att svara på mina frågor är våran SHI instruktör Niklas Åström. Som tvingades sluta med hokceyn pga trasiga ljumskar. Men stod alla matcher utom en i sitt tv-pucklag, där han var etta och Eddie Läck tvåa i det ena stockholmslaget i det andra var det Stefan Ridderwall och Jhonas Enroth.

Så Niklas var lovande, och en bra målvakt!

Hur reagerade du på att bli utbytt i matcher?

Jag har faktiskt med handen på hjärtat aldrig blivit utbytt. Däremot var jag alltid väldigt självkritisk så jag kände väl alltid själv när det var dags, så det har ju hänt ett antal gånger att jag själv valt att kliva av.

Köper du att byta målvakt för att väcka laget?

Nja, att byta keeper för att väcka laget kan vara en bra idé förutsatt att det runnit in några enkla. Men om det inte är målvaktsmisstag som är föranledningen till målen tycker jag det finns andra sätt; byta i kedjorna, time out osv.

Vad tyckte du om att Brynäs bytte ut Greiss efter 1½ minut igår, efter att ha släppt två varav ett var en tavla?

Jag har inte sett dom målen han släppte men det finns faktiskt två sätt att se på det, det ena är att man kanske borde ta en timeout och elda igång laget som inte alls verkar ha varit på tårna. Det andra är att man trots allt ger den målvakten som kommer in helt okej förutsättningar genom att få nästan en hel match, fortfarande varm sedan uppvärmningen och han kommer också in i ett långt ifrån hoppöst läge, två måls underlägen kan man plocka in!

Både jag och Niklas ser det hela lite mer från målvaktens sida än från lagets som Stefan Ladhe gjorde. Vi serockså lite olika på att tvingas komma in efter 1½ minut i en match. Niklas ser möjligheten, medans jag tror det kan vara knepigare. Just för att man kanske inte värmt lika bra som om man skulle stå. Fast har man följt mitt tidigare råd att ha samma förberedelser så är det ju inga problem.

Tackar Niklas för han syn på saken!

Vi hörs

2 kommentarer: