torsdag 13 januari 2011

Tips då du ska spela pucken

Har sett målvalter göra lite misstag då dom varit ute och stoppat puckar och ska spela dom med klubban. Först var det ju Owuya i ett av derbyna mot AIK, sen var det Fleury i Winter Classic. Två gånger där målvakter skulle spela pucken och det slutar med mål i egen kasse.

Vad är då viktigt att tänka på då du ska ut och stoppa eller spela pucken.

Se till att ha koll på vart spelare befinner sig då du åker ut för att stoppa pucken så det inte blir en chock då du tittar upp. Se till att stoppa pucken ordentligt och få ordentlig kontroll på den. Försök att bestämma vad du ska göra med pucken innan du stoppat den, då du har en tanke i förväg så slipper du drabbas av beslutsångest när du står där med pucken. Det är ju extra viktigt då du ska ut och slå undan en puck framför en motståndare. Att du bestämt vad du ska göra och gör det ordentligt. Du kommer inte hinna tveka, då är det stor chans motståndarforwards hinner fram och stör dig.

Det är några saker som gäller när du stoppat pucken, men det finns saker du kan ha lösningar på redan innan matchen. Prata med dina backar, vad vill du att dom ska göra då du går ut och stoppar pucken. När Marty Turco kom till Djurgården samlade han backar och coach och sa åt dom att ställa sig en i varje hörn då han stoppade pucken, han ville inte ha in dom bakom mål och trängas. Har för mig han ville ha en forward på blå också. Då visste han var medspelarna fanns och hade tre val.

Så prata med dina backar, du kanske vill ha en i hörnet och en som kommer och möter. Det är ju bra med lite olika val om ett av dom täcks bort. Ha några olika alternativ, spela tillbaka pucken där den kom ifrån, spela den i samma riktning som den är på väg, stoppa för backen och som sagt var vill du ha backarna då du har full kontroll på pucken?

Men det viktigaste är enligt mig att vara bestämd och att göra det du ska göra ordentligt, så det inte blir något halvhjärtat för löst eller ogenomtänkt. Samt att du gör det med pondus och självförtroende, att du är säker på att klara det. Känner du osäkrhet med att spela pucken så snacka med din coach och låt bli det. Titta på Henrik Lundqvist, han spelar inte pucken så ofta.

Hur gör du i ditt lag?

Vi hörs!

12 kommentarer:

  1. Haha nej det såg inte så skönt ut, han har ett blåmärke över halva rumpan ungefär;)

    Vilken härlig blogg du har, typiskt att det inte är en goalie man lever med :)

    SvaraRadera
  2. he he he, kan tro det... Som gammal målvakt vet jag ju att puckar som träffar fel aldrig är speciellt roliga att ha att göra med...

    Tack för beröm för min blogg! :-D

    SvaraRadera
  3. Haha nej det kan jag tänka mig.. Men det är roligt att se hur han omökar sig och tycker synd om sig själv ;) Vart har du varit målvakt då?

    SvaraRadera
  4. Hm, jag tycker också synd om honom... Har man inte fått ett slagskott i baken, ska man nog vara snäll. Prova vända den sidan till för skott... Inge kul då man inte kan sitta eller ligga... :-/

    Jag spelade i Djurgården, men bara fram till B-J, då knät gick sönder och jag missade ett år... Sen var det inge kul längre... :-(

    SvaraRadera
  5. Haha nej du kanske har rätt.. Jag kanske borde vara snäll! Men skadeglädje är den enda sanna glädjen ;) När han fick 5 tänder utslagna av en klubba skrattade jag dock inte lika mycket..

    Aha.. aldrig kul med skador :(

    SvaraRadera
  6. Usch! Nej det förstår jag! men det är ju en riktigt skada...

    Puck i röven är ju ingen skada, och faktiskt rätt roligt... Även om det gör ont som fan... Men hälsa han ska vara glad han stod med rumpan emot. Som gammal målvakt kan jag meddela det gär hyftsat ont vänd åt andra hållet med...

    Nej skador suger!

    SvaraRadera
  7. Hahaha.. han bara skrattade när jag sa det där. Får vara rädd om mina framtida barn ;) Följer den! Tänkte även tipsa målvakten i laget om denna sida..

    SvaraRadera
  8. Så kul är det inte... Tro mig!

    Roligt!!

    Jag det tycker jag du ska göra! Sprid min blogg! :-D Alltid roligt när statistiken höjs!!

    SvaraRadera
  9. Jo, King Henry håller sig gärna i kassen, men är ju i skrivande stund i hysterisk poäng-form med assist tre matcher på raken eller dylikt just nu.

    Spel med klubban och kommentarer på bloggar handlar mkt om tajming ;-)

    SvaraRadera
  10. Absolut! Alltid kul med besökare såklart. Hur hittade du min blogg då om man får fråga? :)

    SvaraRadera
  11. @Fredrik: Jo jag visste han har tre ass. Men han är ju sällan ute på dumpins. Han spelar ju mest puckar som han är ute och stoppar i lugn och ro.

    Men jo lite dumt nämna honom denna vecka kanske. :-D

    @Mikaela: Hittade dig på bloglovin/hockey

    SvaraRadera