söndag 5 december 2010

Är det tur?

Jag hade en diskussion med en ledare i Tullinge Hockey då jag var ute hos dom och körde målvaktsträning i veckan.

Han sa att en målvakt hade tur som räddade med skaftet/knoppen på klubban.

Men är det verkligen bara tur?

Jag tycker inte att det är det. Självklart är det en del tur. Men skaftet på klubban blir ju som en förlägning av stöten och armen. Så den befinner sig ju inte där den gör av slump. Det är ju för att målvakten gör en rörelse mot pucken. Sen att målvakten inte planerat ta pucken med klubbskaftet är ju självklart. Men jag tycker inte det är tur, eller inte bara tur!

Samma diskussion har jag haft med en ledare vid ett annat tillfälle gällande då målvakten slänger ut plocken och räddar ett till synes öppet mål. Att det är uselt av spelaren som skjuter och missar. Men är det alltid det? Nej! För i vissa vinklar och beroende på hur nära målvakten kommer pucken så kan det räcka med en plockhandske för att täcka hela målet.

Skulle man kunna fryra läget, springa ut med boxbanden som jag skrev om tidigare. Spänna fast dom i ribban dra ned dom till pucken och bygga ett litet mål vid plocken skulle man se att den faktiskt täcker hela målet i just det läget. Så inte tur, eller oskicklighet där inte!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar