måndag 6 december 2010

Ska knattar spela enbart täcka/blocka?

Pratade ju om täcka/blocka för små målvakter i ett tidigare inlägg.

En sak till jag tänkt på är att små målvakter som spelar täcka/blocka mycket, ofta inte har den styrka som krävs för det spelet. Vilket gör att dom ofta hamnar sittande på rumpa ellerliggande på mage. Detta beroende på att dom inte har tillräcklig bålstyrka, eller tillräckligt bra teknik.

Därför tycker jag det är viktigt att när man tränar knattar vara viktig med tekniken så dom inte slarvar för att det ska gå fortare eller av slöhet. För brist på styrka kan till viss del kompenseras med bra teknik. Så det är viktigt att dom får upp "tryckbenet" in under magen och får i hela skenan i isen då dom ska trycka så dom får bra fart och kommer dit dom skall. För min erfarenhet säger mig att det är tex när dom måste "dubbeltrycka" som styrkan inte räcker till, eller när trycket inte sker med hela skenan och det blir lite vridning i rörelsen.

Detta tar mig tillbaka till mina tankar, hur mycket vi ska ligga på små knattar att spela täcka/blocka och mycket butterfly? Det krävs ju mycket styrka och bra teknik. Samt en till sak som ofta kan saknas hos dom minsta, bra och rätt utrustning, som målvaktsskridskor, inte för hårt spända benskydd som är gjorda för butterflyspel.

En annan aspekt där jag inte är påläst, men där jag har hört och själv kan känna. Att mycket butterfly tär på kroppen och sliter på den. Har du då inte musklerna att hålla emot så är det kanske inte helt lyckat!

Vad tycker ni? Är jag på rätt spår eller ute och cyklar?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar