torsdag 9 december 2010

Miniintervju med Stefan Ladhe om straffar.

Här kommer frågorna om straffar med Tre Kronors målvaktstränare och min chef på SHI Stefan Ladhe för att se vad han tycker om ämnet!

Vad tycker du om straffavgörandet på matcher?

Hockeyn är ju underhållning och det är ett spänningsmoment som delar ut ett extrapoäng till dom som har bäst straffläggare och bäst målvakt för kvällen.

Vad tycker du om kvaliten på straffarna som läggs?

Har inte sett så många live faktiskt och det dom visar på tv är ju bara den avgörande. Men det är många gånger för "kreativt". Jag tycker skytten gör det för svårt för sej många gånger, tror att han ska finta bort målvakten och få öppet mål, vilket händer väldigt sällan! Skjut!

Tycker du att det är lotteri med straffavgörandet?

Nej, så länge isen är ok så är det mycket skicklighet hos de inblandade och då blir det inte lotteri. Båda lagen har ju samma chans!

Tycker du målvakterna får för lite cred vid straffar, att det läggs för mycket fokus på hur dåliga straffarna är?

Jag tycker målvakterna får dålig cred av en anledning: det spelar ingen roll om dom tar 10 straffar, den som släpper den elfte får i statistiken 1 skott och 1 mål. Den som vann och höll sitt lag kvar i straffläggningen så dom kunde vinna får 0 skott i statistiken. Vilket är väldigt mycket fel, tycker jag. Ta bort straffarna i statistiken och lägg till vilka målvakter som vunnit resp förlorat straffläggningar istället. OCH hur många vinster vs förluster de har i matcherna de spelar! Så tycker jag!

Intressanta tankar som vanligt från Stefan! Håller med honom till viss del om att det ibland blir lite väl avancerade dragningar och att det kan vara läge skjuta. Men då måste ju skotten vara bättre än dom jag sett så här långt! Högt, hårt och distinkt! Det Stefan nämner om statistik visste jag inte om, det låter ju verkligen skumt? Vilket ju också belyser att målvakterna inte får den cred dom ska ha!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar