söndag 5 december 2010

Vilken sorts miss skapar störst osäkerhet?

Minns ni Mark Owuyas tabbe mot AIK i derbyt? Om inte så kan ni se den här nedanför.




Det är ju en grymt stor tabbe!

Men är det en sån sorts tabbe som får utespelarna att bli osäkra? Är det en stor "målvaktstabbe"?

Jag tycker ju inte det! Han gör bort sig rejält absolut! Men jag tror inte det gör att utespelarna blir osäkra på honom. För tabben har inte så mycket med målvaktsarbete att göra. Han går ut och ska stoppa en puck, får för mycket tid på sig börjar tänka och det blir kortslutning i hjärnan.

I samma omgång av elitserien gör tex Fredrik Norrena en tabbe som jag tycker är mer "målvaktstabbe". Ett skott/inspel kommer från hörnet, han ska plocka den. En rutin plock som han ska ha kontroll på men tappar den och jag tror det var Södertälje gör mål. Eller Mark i samma derby på ett av AIKs mål. Han gör en räddning liggande på isen ska han sen ta tag i pucken med stöten men slarvar och missar pucken som studsar ut till en AIK:are som gör mål. Dom två tycker jag är "värre" tavlor och av den sorten som gör utespelarna osäkra.

När målvakter släpper "enkla" mål. Skott som dom borde ha räddat, eller släpper billiga farliga returer. Det tycker jag är värre och skapar större osäkerhet i försvaret.

Däremot säger jag inte emot att det va en mega tabbe! Samt att den kom i ett extremt dåligt läge i matchen! Men att hänga Mark för det tycker jag känns löjligt! Precis som jag tycker hela hetsjakten på Mark, och påståenden om att han är en så dålig målvakt också känns löjliga! Killen har varit bra då han fått stå!

Vad tycker ni, vad ger upphov till mest osäkerhet?

Vi hörs!

8 kommentarer:

  1. Jag vill först och främst tacka för en jättebra blogg! Riktigt kul läsning!
    Nu till inlägget. Enligt mig kan inte utespelarna så mycket om just målvaktsspelet, var returer ska hamna osv. Så jag tror att de blir mer osäkerhet när man gör en tabbe som marks! Men det är bara vad jag tror.
    Mvh en glad läsare! :)

    SvaraRadera
  2. Tack för dom vänliga orden!!

    Men en utespelare vet ju och ser ju om målvakten släpper in ett löst skott som han borde ha tagit. Eller verkar osäker och tappar puckar.

    Medans en sån tabbe som Mark gjorde, att en målvakt måste ut och stoppa en puck så händer ju bara kanske en gång på fem matcher.

    Medans lösa skott händer kan tio gånger per match.

    Så det borde ju ge mer osäkerhet.

    SvaraRadera
  3. Kan bara instämma med Anonym, mycket intressant blogg och som målvakt är det alltid kul att få veta hur andra som är intresserade av spelet har för synvinkel.

    Marks tabbe blir ju en målvaktstavla även fast han går ut för att stoppa, då han bör ha någorlunda koll på tiden och det enklaste han egentligen kunde ha gjort var att lägga sarg ut, istället för att göra en piruett av något slag. Men det är alltid lätt att vara efterklok.
    Det är troligtvis som du skriver ett rent hjärnsläpp eller så försöker han passa över pucken till sin back på andra sidan. Väldigt tråkigt för Mark dock

    SvaraRadera
  4. Ja det blir ju så klart en målvakts tabbe då Mark är målvakt. Men det jag menar är att tabben inte bör orsaka osäkerhet hos utespelarna då det är en extremsituation.

    Utan att som Gries mot AIK släppa ett löst handledsskott i armhålan, eller liknande borde orsaka mer osäkerhet.

    SvaraRadera
  5. jag tror det sätter mer osäkerhet i målvakten, utespelarna blir nog mest förbannade men släpper nog allt ganska snabbt, beroende på hur match bilder och resultatet är just då? Men det är grymt jobbigt att släppa ett billigt mål dessutom om det är tight i matchen och målet betyder ett lika resultat? Grym blogg föresten :) alltid bra läsning :)

    SvaraRadera
  6. Jag tror att utespelarna blir osäkra när de ser att deras egen målvakt är märkbart osäker eller ur balans! Han/hon skickar ut fel signaler till sina lag kamrater
    Tack för en grymt rolig blogg!
    Mvh Jesper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det jag är ute efter. Om misstagen kommer för ofta och sänder ut fel signaler. Ett monstermisstag som förekommer ett per säsong tror jag inte innebär otrygghet för utespelarna.

      Tack!

      Radera