fredag 10 december 2010

Attackera pucken. En liten miss eller otagbart?

Satt hemma och kikade på Linköping - DIF igår.

En match som mitt DIF tyvärr förlorade med 2-3 i sudden. Tungt att tappa 2-1 ledning med två minuter kvar och sen torska i sudden.

Igår stod Mark och av det jag såg gjorde han en godkänd match.

Sista målet, en styrning av Hlavac tycker jag dock han skulle agerat lite annorlunda på. Ni kan se det i videon från Aftonbladet här.

En flipp från Mange Johansson som Hlavac styr in. Otagbart säger säkert vissa. Nja jag säger jag. Jag tycker Mark attackerar pucken lite dåligt. Inte säkert han tagit den ändå, men jag tycker han kan jobba lite längre ut. Inte krypa in så långt i målet.

Nu är det ju spel 3 mot 4, och han har två Linköpingsspelare inne på kassen. Men när han ser den myran slängas in tycker jag han ska attackera pucken lite mer, komma ut mot Hlavac och göra sig stor. Nu står han kvar och går ner i butterfly och släpper den bredvid sig. Pucken är inte heller slickad intil stolpen utan en bit in i målet.

Ingen tavla eller något jätte misstag, inte på något sätt. Men lite mer attack hade jag gärna sett!

Det är ju viktigt i alla lägen som målvakt att komma ut så nära pucken du kan. Att attackera och bli stor. Ju närmre du kan komma ett skott eller en styrning ju mindre mål finns det att skjuta på. Sen finns det ju så klart lägen där man måste avvakta, vid 2 mot 1 och liknande då det kan komma en pass, då kan du inte attackera för hårt då du ju kan bli helt bortspelad.

Vad tycker ni själva om målet? Otagbart eller en liten tavla?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar