söndag 2 januari 2011

Viktigt vara helt säker vid brytning med klubban

Tittade på HV71 - Djurgården.

Ingen kul match för mig som Djurgårdare, en liten tröst är väl att Fredrik Bremberg gjorde tre av HV:s mål. Men det var inte det jag skulle skriva om.

Vid HV:s 4-2 mål kommer Bremberg fri. Ridderwall förbereder och missar en brytning med klubban. När man förbereder en brytning med klubban så tydligt att du släpper greppet och håller klubban i knoppen så måste du träffa pucken. Annars så öppnar du upp benen och släpper en jätte lucka.

Stefan missade brytningen Bremberg lirkade in pucken mellan bena. Personligen tycker jag den typen av tydlig brytning med klubban är svår. Där du släpper ut klubban och verkligen visar att du ska stötbryta mot pucken. En skicklig utespelare får du tid att se du ska försöka bryta pucken och kan hinna dra undan den och då är det öppet mellan benen. Jag föredrar att man liksom slår ut klubban från sitt normala grepp, och på så vis också överraskar spelaren.

Jag tycker inte alls det är en tavla av Ridderwall, men det är en svår räddning och det blir som sagt väldigt svårt reparera om du missar.

Ridderwall gör i övrigt en okey match, kommer tillbaka starkt efter en jätte tavla med ett insläppt mål där Louma skjuter från egen zon och Bremberg touchar pucken på blå linjen för att slinka in under benskyddet. I övrigt var han rätt chanslös på målen. Men sex insläppta är ju aldrig ok.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar