måndag 3 januari 2011

Position på skridskon intill stolpen

Skridskon på in eller utsidan av stolpen?

När jag kör målvaktsträning ute i klubbar eller på våra camper så stöter jag ibland på målvakter som står intill stolpen med skridskon på utsidan av stolpen.

Något som jag inte tycker är bra.

Dels finns risken att haka i stolpen och fastna till. Står du inte helt rätt kan pucken vallas in via skridskon. Jag tycker inte man har samma kontroll på var stolpen är och om man är tät intill stolpen.

Detsamma gäller ju då man går ned på ett knä intill stolpen, men kanske ännu mer viktigt. Då ett felskär eller ihakande vid stolpen då skulle göra att trycket nere blir misslyckat och du inte kommer så långt du behöver eller får rotation på din butterfly.

Så jag tycker att det är vitkigt att ha skridskon innanför stolpen, så du vet att du är tät längs isen och inte riskerar att haka fast eller få rotation i butterfly.

Som Magnus Olsson kommenterade detta inlägg på facebooksidan, att det finns äldre målvakter som spelar med skridskon utanför stolpen av en anledning och har ett syfte med det. Vilket det ju inte är något fel i, har du en tanke bakom hur du spelar och kan motivera det och förklara det är jag villig att lyssna. Kanske kommer vi efter diskussion fram till att du gör rätt, eller så modifierar vi din stil lite. För som jag skrivit tidigare, jag är inte facit som målvaktstränare.

Hur spelar du intill stolpen?

Vi hörs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar