lördag 8 januari 2011

Czarnecki halshugger Greiss

Idag tycker jag Brynäs tränare Niklas Czarnecki halshögg sin målvakt Thomas Greiss. Brynäs släppte in två mål på ca 1.30 minut. Det första slarv i försvaret och en back som varken attackerade eller täckte skott utan små stötte med klubban, skottet satt över axeln i krysset. Inte otagbart men ingen tavla. Det var första skottet på mål.

Sen gjorde SSK 2-0, där är det en tabbe av Greiss på ett skott längs med förlängda mållinjen som studsar på honom och in.

Då byter Czarnecki ut Greiss, efter 1.30. Jag tycker det är helt fel och att mörda sin målvakt. Ja båda målvakterna. För nu vet dom att släpper dom två snabba så är det byte som gäller och all skuld läggs på deras axlar. Czarnecki har ju idag visat att dom två målen och den dåliga starten var Greiss fel.

Sen kom Niklas Svedberg in och släppte första skottet. Så bytet hade ju ingen jätte effekt heller.

Jag tycker en time out hade varit bättre och smidigare. Än att skicka in Svedberg och ta ut Greiss. Riktigt dåligt arbete av coachen tycker jag!

Vad tycker du?

Vi hörs!

5 kommentarer:

  1. Tycker du har fel här, Greiss släpper in ett skott som skjuts 3 dm bakom förlängd mållinje. Släpper man in den ska man inte stå i mål i Sveriges högsta liga. Men visst en time out och skälla ut laget efter den starten kanske hade varit bättre. Men jag tycker det var helt rätt med målvaktsbyte.

    SvaraRadera
  2. Att det är en tavla är ju glasklart. Men han är inte först och inte sist att släppa ett sådant mål.

    Såg Zetterberg göra ett likadant i NHL här om veckan.

    Det händer och är inte en så stor tavla att man ska byta ut målvakten. Samt knappast hans fel Brynäs inte alls vaknat och släpper 3 mål på 1,47.

    Jag står fast vid att det är ett dåligt och panikartat beslut av Czarnecki!

    SvaraRadera
  3. Alltså för att spinna vidare lite.

    Att byta ut en målvakt mitt i en period tycker jag är fel. Att göra det i en paus kan vara bra. Dock skulle det vara kul att se statistik på hur många gånger ett lag vänt en match efter målvaktsbyte.

    Att byta ut en keeper efter två insläppta där bara ett var en tavla. Nej jag köper det inte, det känns desperat av tränaren. Jag tycker det är snudd på förnedrande mot målvakten. Att sen Svedberg släpper första skottet tycker jag är bevis för att det inte var rätt sak att göra.

    Visst det kunde inte Czarnecki veta då han bytte. Men, jag tycker inte att byta målvakt är det första man gör. Om man vill väcka laget, ta en time out först.

    Jag tycker inte heller det är schysst mot Svedberg, som inte fått lika mycket uppvärming som Greiss innan matchen, som inte alls är förberdd på att bli inslängd och inte har någon som helst tid att förbereda sig. Som han haft om det var i pausen eller vid en skada. Det ser vi ju också då han släpper första skottet.

    Så nej, fel beslut!

    SvaraRadera
  4. Nu har ju Greiss en historia av billiga mål i Brynäs där han inte bytts ut. Då har Czarnecki fått kritik för att han inte agerat. Jag tror gårdagens byte betyder att Czarnecki fått nog av den ojämne tysken. Så det är klart att det var en sorts kapning. På tiden säger jag.

    SvaraRadera
  5. Fast om Svedberg släpper två snabba varav ett billigt nästa gång... Hur gör han då ska det bytas direkt då?

    Sen tycker jag som sagt inte det är schysst mot keppern som kommer in ouppvärmd med ett lag på hälarna som inte alls är med i matchen, efter 1,30.

    Jag hade väntat till pausen, två mål är ändå ingenting när man har 58 ½ min på sig att hämta igen. Antingen hade han spelat upp sig eller så kunde dom byta då.

    Såg på Islanders - Colorado igår kväll där Islanders målvakt Poulin som gjorde sin första match i NHL släppte dom två första skotten, sen storspelade han hela matchen och Islanders vann med 4-3.

    Men jag förstår att många Brynäs fans är trötta på Greiss som fått ta mycket av smällen det går trögt för Brynäs.

    SvaraRadera