tisdag 4 januari 2011

Problemet med butterfly intill första stolpen

Förra året i så reagerade jag hela säsongen på att Gustav Wesslau i Djurgården ofta gick ned i butterfly vid första stolpen. Jag tycker inte det är någon bra ställning att använda vid första stolpen. Du släpper en lucka intill stolpen och har svårt att veta om och hur stor luckan är.

Igår vid Rysslands 1-0 i JVM gjorde Robin Lehner exakt samma sak.



Som ni ser på videon så går Robin ned i butterfly och den ryska spelaren kan valla in pucken mot Robin och i mål. Han släpper den luckan jag pratade om och som är svår att kontrollera. Jag föredrar att du antingen står men ännu hellre jobbar på ett knä vid första stolpen. Ett knä har jag ju skrivit om förut men då att använda sig av det även i vinkeln.

I andra perioden hade ryssarna ett liknande läge då Robin jobbade på ett knä och utan problem grejade den chansen. Där jag tycker Robin visade att han är en tänkande målvakt som lär av sina misstag. Tänkande målvakt har jag också skrivit om tidigare.

Men det Rysska målet igår visar verkligen vad det är jag tycker blir fel då man använder sig av butterfly intill första stolpen. En liten tavla av Robin som dock spelade upp sig grymt bra under matchen och visade att han är en riktigt bra målvakt med grymt bra psyke!

Robin Lehner har helt klart täckning för sitt uttalande i pressen här om dagen!

– Klarar man inte av att ta motgångar ska man inte vara målvakt.

Hur jobbar du vid första stolpen? Stående ett knä eller butterfly?

Vi hörs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar