måndag 4 april 2011

Ett litet snack med Niklas Svedberg

Jag har ju blivit imponerad av det sätt som Niklas Svedberg spelat sin säsong i Brynäs i år, från att få chansen till att bli petad till förmån för ett sent nyförvärv med NHL meriter, skulle ju kunna knäcka en ung målvakt. Men Niklas bet ihop jobbade vidare och kom tillbaka och tog hand om första spaden. Hade sedan otur med en skada, men med ett relativt färskt tvåårskontrakt med Brynäs är det tydligt hans säsong imponerade på lagledningen som vill ha honom kvar.

Ett bra beslut av Brynäs tycker jag personligen!

Här kommer en liten intervju med Niklas som jag just gjort.


Foto: Daniel Pettersson
http://danielpettersson.com/

Jag tycker du fått ditt genombrott i elitserien och seniorhockey i år, känns det så själv?

Tycker nog att mitt genombrott kom i Modo då jag ändå spelade över 30 matcher som rookie men jag har som du säger tagit ytterliggare kliv i år och fått lite mer uppmärksamhet. Samtidigt som jag spelat tvåår i elitserien nu så känner jag att jag vill spela mer sett över hela säsongen nästa år och ska jobba hårt för det.

Vad tycker du själv är dom främsta orsakerna till att du just i år klev fram och tog chansen?

Jag har jobbat konsekvent med mitt spel och känner mig tryggare och tryggare med det. Sen så utvecklar man den mentala biten för varje år.
Hur ser framtiden ut för Niklas Svedberg? Kvar i Brynäs eller finns andra klubbar som lockar?

Jag skrev nyligen ett tvåårskontrakt med brynäs.

Du är ju gammal Djurgårdsjunior, finns några tankar på att om erbjudande dyker upp vända hem till stockholm och Djurgården?

Se föregående svar

Vad känner du att du behöver förbättra i ditt spel för att ta ytterligare ett steg i utvecklingen och karriären?

Jag måste jobba med allting i mitt spel men jag har ett tryggt grundspel så det gäller att fortsätta vara konsekvent med det och slipa på detaljer. En viktig aspekt är den fysiska biten, där jag kan jobba upp styrkan mer. Exempel i spelet som vi jobbar mycket med är placering, inbrytningar och hur man hanterar trafik framför mål.

När du som målvakt ska byta klubb, hur viktigt är det vem som är målvaktstränare i klubben du ska till?

Det är helt klart en viktig aspekt som målvakt. Sen måste se till helhetsbilden också, vart man tror man har bäst chans att utvecklas.

När man som målvakt hamnar i den sits du är nu, som enda målvakt i en klubb. Inväntar man att skriva nytt kontrakt tills man vet vem den andra målvakten blir?

Har som sagt redan skrivit nytt kontrakt och jag tycker att det är viktigare att man känner att klubben vill satsa på en själv. Sen är det alltid tuff konkurrens i elitserien och det gäller att jobba hårt för att få stå.
Jag tycker som sagt Niklas visar prov på mognad och ett starkt psyke, viktiga egenskaper för att bli en bra målvakt. Han är också medveten om vad han behöver jobba extra med, samtidigt som han litar på sig själv och på sitt grundspel. Jag tror säsongen kan bli riktigt rolig för Niklas, som i mitt tycke har det som krävs för att lyckas! Tro på sig själv, bra mentalitet, bra inställning, bra teknik och viljan att bli bättre.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar