söndag 3 april 2011

Hadelöv och lite om den nya stilen

Andreas Hadelöv intervjuas i Aftonbladet idag och säger en del intressanta saker.

Jag håller dock inte med honom, eller som publik och inte så insatt i målvaktsspel kan jag köpa att det inte är lika roligt att titta på målvakterna, för det är mindre spagat, mindre tokräddningar det är det ju inget snack om. Men för mig som målvaktstränare och målvaktsnörd är det lika kul idag.

Det är ju en fröjd att se Viktor Fasths lugna säkra spel, där han står rätt, är tät, är säker och lugn i alla lägen och gör så otroligt många "enkla" räddningar. Men som inte är det minsta enkla, det som gör att det ser enkelt ut är att han gjort allt rätt fram till räddningen. Eller att se Carey Price jobba så grymt lugnt i sitt mål och vara metodisk och jobba med bra teknik.

Men, jag kan också njuta av att se Tim Thomas flaxa runt mellan stolparna och spela på ett sätt som ingen annan gör eller ens kan. Skulle jag tro i alla fall. Se Martin Brodeur spela extremt mycket på känsla, och inte så mycket på kontinutet.

Sen tror jag han har en poäng i att det kommer bli vanligare med skador som förslitningsskador i knän och höfter på grund av den nya stilen som sliter mer på kroppen.

Vilket ju gör att det är mycket viktigare att vara bra tränad och inte slarva med fys och styrketräning, samt att stretcha mycket, värma upp ordentligt och ta hand om sin kropp.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar