torsdag 10 februari 2011

Intervju med Stefan Ladhe om Tre Kronors målvakter

Jag funderade ju igår kring varför Tre kronor inte har med Viktor Fasth på träningarna inför LG hockey games om det är hans som är tänkt som tredje målvakt och reserv om något skulle hända med Stefan Liv eller Daniel Larsson.

För att få svar i frågorna och på hur landslagsledningen tänker så mailade jag Stefan Ladhe. I frågorna utgick jag ifrån att det var just Viktor Fasth som var den tilltänkte trean.

Här kommer den lilla intervjun:

Kunde det inte vara bra ha med Viktor på träningarna inför landslagstruneringarna, så han fick bli bekant med taktik spelsätt och känna på Tre Kronor?

Nej, tre mv på träning är inte bra. Det har man bara i nödsituationer, ex VM/ OS på andra sidan atlanten. Ettan och tvåan måste träna för att vara max förberedda för spel. Trean får titta på en del. Då kör man inte dela tiden i kassen, en är ju bara "reserv".

Hur involverad är du i uttagningen av målvakter inför turneringarna?

Som en av tre tränare där jag har extra koll på just målvakternas prestationer för stunden. Mårts bestämmer och har sista ordet men lyssnar, vi brukar vara överens.

Ni har kört konsekvent med Larsson och Liv, vilka är närmast utanför truppen, som nummer tre och fyra och fem?

Just nu är det Erik Ersberg, Andreas Hadelöv och Viktor Fasth utan inbördes ranking.

När ni tar ut målvakter, tar ni då dom två ni tycker är bäst målvakter eller finns det annat med i bilden, som hur bra dom passar in i det försvarsspelPer Mårts vill använda?

Vi tar ut de som vi tycker är bäst, något annat finns inte i tankarna. Man kan inte säga att en viss målvakt passar bättre än en annan för ett visst försvarsspel.

Hur mycket jobbar du och målvakterna ihop med backar och forwards i upplägget av försvarspel, som 2 mot 1 eller vid dumpins?

Svårt att svara på i spelövningar jobbar ju alla utifrån sin uppgift i laget. Behöver vi påtala, förstärka eller förändra något i någons arbetsinsats så gör vi det, jag eller någon av de andra tränarna.

Så där vet vi hur ledningen för Tre Kronor tänker med upplägget för målvakter. Jag köper ju det, att det är för mycket med tre målvakter på isen. Men jag tycker ju det kunde vara en idé att låta Fasth som ju aldrig stått i landslaget vara med. Speciellt nu då dom ligger i Stockholm där ju Fasth tränar i alla fall. Men jag förstår samtidigt att man vill låta dom som ska stå träna så mycket som möjligt.

Dom tre som är snäppet utanför truppen är jag helt med på Fasth och Hadelöv, Ersberg kan jag ju inte uttala mig om då jag har dålig koll på hur han spelat i år. Men däremot har jag fullt förtroende för Mårts, Ladhe och C/O.

Japp där var en liten inblick i hur ledningn för Tre Kronor tänker.

Tackar Stefan som tog sig tid och svarade på mina frågor.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar